Tijdens de zeven uur lange presentatie van Fiat-topman Marchionne over de toekomst van het nieuwe Chrysler werd met geen woord gerept over elektrische voertuigen (EV’s). En dat terwijl het oude Chrysler een speciale afdeling Envi (van ‘environment’ ofwel ‘milieu’) had die de introductie van EV’s moest versnellen. In januari beloofde Chrysler nog om in 2013 een half miljoen auto’s met elektromotor op de weg te hebben. De op de Lotus gebaseerde Dodge Circuit EV sportwagen zou al eind 2010 op de markt komen. Dat gaat nu niet door.

Opmerkelijk genoeg haalde Chrysler vóór de doorstart 12,5 miljard euro aan Amerikaanse staatssteun binnen dankzij het Envi-programma. Daarnaast ontving de autofabrikant nog eens 70 miljoen dollar van het Ministerie van Energie om een vloot van 220 hybride pick-ups en MPV’s te ontwikkelen – voertuigen die alle geschrapt zijn in de plannen van Marchionne.

Chrysler-woordvoerder Nick Cappa bevestigt: "Envi is in het gewone voertuig ontwikkelprogramma opgenomen." Het voormalig hoofd van Envi, Lou Rhodes, wordt binnen dit reguliere R&D-programma verantwoordelijk voor de ontwikkeling van elektrische auto’s van zowel Chrysler als Fiat. Zijn team is echter ontbonden. Onbekend is of de samenwerking met batterijfabrikant A123 Systems nog doorgaat.

Gevraagd naar de rol van EV’s bij Chrysler, heeft Marchionne gezegd dat deze in 2014 slechts 1 tot 2 procent (minder dan 60.000 stuks) van de Chrysler-modellen zullen uitmaken. "Totdat het probleem van de accu opslag is opgelost, denk ik dat EV’s het moeilijk gaan krijgen," aldus de topman. Met andere woorden: van het ontwikkeltraject betaald met Amerikaans belastinggeld gaan we vooralsnog niets terugzien – en wellicht nooit. Dat is weer een verliespuntje voor president Obama.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding