Privacy-gevoelige informatie zal niet centraal worden opgeslagen. Dat meldt het ministerie van Verkeer en Waterstaat op de website. Het aantal gereden kilometers en het betreffende tarief worden door een kastje in de auto doorgeseind aan een centraal ‘inningbureau’, die vervolgens de rekening zal opmaken. Alleen op verzoek van de automobilist kunnen op de factuur meer ritdetails worden vermeld die de bestuurder (of de eigenaar van de auto; bijvoorbeeld het leasebedrijf) kan analyseren om te kijken hoe de vervoerskosten gedrukt kunnen worden en of er een snellere route mogelijk is.
Ritgegevens, zoals waar een auto zich op welk tijdstip bevindt, worden alleen opgeslagen in het genoemde kastje. Alleen de houder van het kenteken kan bij deze gegevens, bijvoorbeeld om te controleren of de toegezonden rekening klopt. Privacy-waakhonden zijn niet echt gerust over deze toezegging van het ministerie. Zo kunnen de collega’s van justitie afdwingen dat zij op een later tijdstip toch toegang krijgen tot de ritgegevens, bijvoorbeeld als er vermoeden is van een strafbaar feit. (autointernationaal.nl)
De ervaring met de Overheid leert dat je gerust over een verstopte privacy-waakhondenneus kunt beschikken. Hier staat niet de vraag centraal óf maar wanneer de opgeslagen informatie breder zal worden toegepast.
Bijkomend voordeel voor de Jager (die man heet niet voor niets zo), is dat eenvoudiger kan worden aangetoond, dat er meer dan 500 km per jaar prive gereden wordt met de zaakauto. En kilometerbeprijzing is natuurlijk maar een heel klein deeltje van de mogelijke oplossing van het probleem. Ook hier ontbreekt weer het verband met het totale plaatje: milieu, vergrijzing, langer doorwerken, werkloosheid (vooral buiten de Randstad), kwaliteit v.h. openbaar vervoer, kwaliteit v.h. onderwijs, locatie Schiphol, enz. Alles, maar dan ook werkelijk alles grijpt in elkaar. Zolang een regering dat – als gevolg van eilandjes, koninkrijkjes en stokpaardjes – weigert in te zien, blijft het dweilen met de kraan open, helaas. De grootste gemene deler ontbreekt. Die GGD zou de meerwaarde kunnen zijn van een bevlogen premier, iemand met visie, overwicht, daadkracht en charisma. Tsja, dan wordt het moeilijk.