Voor het project worden zo’n vijftig Mercedes-Benz bestelwagens gebouwd en bij klanten ingezet. De aandrijflijn is gebaseerd op volelektrisch rijden op een batterij. De testresultaten worden direct meegenomen in de doorontwikkeling van de voertuigen. Het accent ligt op de aanpassing van de aandrijving, het energiemanagement en het gebruik van de energie die vrijkomt bij het remmen (recuperatie). Maar ook onderwerpen als onderdeelverzorging en laad- en diagnosesystemen maken deel uit van het project. Een ander speerpunt is de lithium-ionbatterij.

Het onderzoek en de ontwikkeling vindt hoofdzakelijk plaats in Stuttgart. Hierdoor kunnen arbeidsplaatsen worden veiliggesteld en wordt de knowhow op het gebied van elektromobiliteit uitgebreid. Er worden bij het projectmanagement ook nieuwe methoden ingezet om de ontwikkelingsprocessen te verkorten waarbij ook de toeleveringsindustrie en gebruikers worden betrokken. Daimler wordt de eerste autofabrikant die de productie van elektrobestelwagens direct in zijn fabrieken integreert. Het bedrijf beschikt over jarenlange ervaring met voertuigen met batterijaandrijving. Er werd al in 1972 een elektrische bestelwagen gebouwd die destijds werd ingezet tijdens de Olympische Spelen in München.

Mercedes-Benz Vans wil al in 2010 bij geselecteerde klanten tests met de elektrobestelwagens gaan uitvoeren. Tot de doelgroep behoren in eerste instantie vloten en openbare instellingen, die voor hun transporten in milieuzones rijden. Daarbij staan ritten op korte afstand met veel stop-and-go-verkeer centraal. Het is de bedoeling dat de elektrische bestelauto’s in de toekomst op een ‘aantrekkelijk prijsniveau’ worden aangeboden, zegt Mercedes-Benz.