Bij alle aanvragen van autobedrijven voor de slooppremie wordt gebruik gemaakt van de WebApplicatie Sloopregeling Autobedrijven (WASA). In zes maanden tijd heeft dit programma vijftigduizend transacties verwerkt. Anders gezegd: zo veel oude, vervuilende auto’s zijn (of worden binnenkort) vervangen door jongere, schonere. Volgens de organisatie lijkt het "goed haalbaar" om in de dertien maanden dat de regeling nog bestaat de benodigde dertigduizend transacties te halen. "Van een ‘flop’ is sowieso geen sprake", vindt de stichting.

De gemeentes Amsterdam en Den Haag stellen extra slooppremies beschikbaar, bovenop die van De Nationale Sloopregeling. In Den Haag hebben ongeveer vierhonderd autobezitters daarvan gebruik gemaakt en in Amsterdam ruim zevenhonderd.  Verreweg de meeste ingeleverde auto’s zijn inmiddels al op een milieuvriendelijke manier gedemonteerd.

Doel van De Nationale Sloopregeling is om tachtigduizend auto’s, die voldoen aan bepaalde voorwaarden, vóór 31 december 2010 van de weg te halen. Achterliggende gedachte is dat zo de luchtkwaliteit verbetert en de automobielbranche een impuls krijgt.