Fisker komt met derde variant op basis van Karma

Fisker, de fabrikant van stekkerhybride sportwagens en talk of the town in de hele autowereld, komt met een derde carrosserievariant op basis van de Karma.

Wat voor model dat wordt, wil topman Henrik Fisker tegenover De Telegraaf niet verklappen. De Deen (begenadigd auto-ontwerper) deed zijn uitspraak op de persdag van de Los Angeles International Motor Show 2009, die vandaag start. De jonge en veelbelovende Amerikaanse fabrikant start volgend jaar zomer met de productie van het eerste model: een vierdeurs sedan. Die zou eerst al voor 2010 op de markt komen, maar die datum wordt bij lange na niet gehaald. Het wordt nu op zijn vroegst september voor de eerste Karma in de Amerikaanse showrooms staat, en dan pas volgt Europa, zo bericht de website Zerauto.

Voor 2011 staat de cabrioletversie van de Karma op stapel en tegen die tijd zal Fisker ook de derde carrosserievariant tonen. Het trio wordt in Finland door Valmet Automotive geproduceerd. De autofabrikant gaat ervan uit op jaarbasis vijftienduizend units te produceren. Naast de driekoppige Karma-familie brengt het merk ook een compact model uit. Fisker noteert al geruime tijd orders voor de Karma. Volgens de autobouwer komt de helft van de klanten uit de Verenigde Staten. De andere helft woont in Europa, waarbij Duitsland de grootste markt is. Levering in China wordt nog onderzocht, zo geeft Fisker in Los Angeles aan. Kroymans Fisker, officieel Fisker-distributeur voor Nederland, heeft ook al orders kunnen noteren. De reputatie van Fisker holt op de introductie vooruit.

De Fisker Karma wordt op de achterwielen aangedreven door twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 403 pk/300 kW en een maximum koppel van 1.300 Nm. Fisker claimt een verbruik van ca 3,5 liter/100 km en een emissie van 83 gram CO²; zuiniger en schoner dan elke hybride auto van nu. De Karma kan binnen 6 sec naar 100 km/u accelereren; de top bedraagt ruim 200 km/u. De (serie) hybride-aandrijving, een 260 pk sterke General Motors Ecotec-viercilindermotor in combinatie met een elektromotor en een 22 kW accupakket realiseert een volledig elektrisch bereik van tachtig kilometer. Nadat de accu’s leeg zijn, fungeert de benzinemotor als ‘range extender’ om het accupakket weer op te laden. De elektromotor ondersteunt dan bij het accelereren. De adviesprijs komt uit onder de honderdduizend euro.

Fisker komt met derde variant op basis van Karma - Automobielmanagement.nl

Fisker komt met derde variant op basis van Karma

Fisker, de fabrikant van stekkerhybride sportwagens en talk of the town in de hele autowereld, komt met een derde carrosserievariant op basis van de Karma.

Wat voor model dat wordt, wil topman Henrik Fisker tegenover De Telegraaf niet verklappen. De Deen (begenadigd auto-ontwerper) deed zijn uitspraak op de persdag van de Los Angeles International Motor Show 2009, die vandaag start. De jonge en veelbelovende Amerikaanse fabrikant start volgend jaar zomer met de productie van het eerste model: een vierdeurs sedan. Die zou eerst al voor 2010 op de markt komen, maar die datum wordt bij lange na niet gehaald. Het wordt nu op zijn vroegst september voor de eerste Karma in de Amerikaanse showrooms staat, en dan pas volgt Europa, zo bericht de website Zerauto.

Voor 2011 staat de cabrioletversie van de Karma op stapel en tegen die tijd zal Fisker ook de derde carrosserievariant tonen. Het trio wordt in Finland door Valmet Automotive geproduceerd. De autofabrikant gaat ervan uit op jaarbasis vijftienduizend units te produceren. Naast de driekoppige Karma-familie brengt het merk ook een compact model uit. Fisker noteert al geruime tijd orders voor de Karma. Volgens de autobouwer komt de helft van de klanten uit de Verenigde Staten. De andere helft woont in Europa, waarbij Duitsland de grootste markt is. Levering in China wordt nog onderzocht, zo geeft Fisker in Los Angeles aan. Kroymans Fisker, officieel Fisker-distributeur voor Nederland, heeft ook al orders kunnen noteren. De reputatie van Fisker holt op de introductie vooruit.

De Fisker Karma wordt op de achterwielen aangedreven door twee elektromotoren met een gezamenlijk vermogen van 403 pk/300 kW en een maximum koppel van 1.300 Nm. Fisker claimt een verbruik van ca 3,5 liter/100 km en een emissie van 83 gram CO²; zuiniger en schoner dan elke hybride auto van nu. De Karma kan binnen 6 sec naar 100 km/u accelereren; de top bedraagt ruim 200 km/u. De (serie) hybride-aandrijving, een 260 pk sterke General Motors Ecotec-viercilindermotor in combinatie met een elektromotor en een 22 kW accupakket realiseert een volledig elektrisch bereik van tachtig kilometer. Nadat de accu’s leeg zijn, fungeert de benzinemotor als ‘range extender’ om het accupakket weer op te laden. De elektromotor ondersteunt dan bij het accelereren. De adviesprijs komt uit onder de honderdduizend euro.