Dat zegt topman Bert Klerk van Prorail tegen De Telegraaf. ProRail wil een belangrijke leverancier worden van stroom voor elektrische auto’s op de snelweg. Het staatsbedrijf sluit binnenkort al contracten met de gemeenten Amsterdam, Den Bosch en Maastricht voor de levering van palen bij stations waar elektrische auto’s kunnen worden opgeladen. "Maar dat is een oude techniek", zegt topman Bert Klerk van ProRail. "Over een aantal jaren leveren we inductiestroom via het wegdek, zodat auto’s niet meer door een stekker in een stopcontact van stroom worden voorzien, maar die verkrijgen door gewoon over een snelweg te rijden of door te wachten voor een stoplicht", aldus Klerk.

Deze techniek van ‘stroom uit de straat’ heeft enorme voordelen, omdat elektrische auto’s dan een onbeperkte actieradius krijgen. Nu is de rijafstand nog beperkt tot maximaal tweehonderd kilometer. Klerk vindt de stap van ProRail een logische, gezien de geschiedenis van het bedrijf. "Honderd jaar geleden elektrificeerden we het spoor, nu de snelweg. Maar we gaan dit niet alleen doen maar met Rijkswaterstaat, NS, energiebedrijven en gemeenten. Samen maken we dit in Nederland mogelijk. Laten we van elkaars expertise gebruikmaken."

De inductietechniek is niet meer ver weg. "In Duitsland zijn er al patenten aangevraagd voor deze techniek." Minister Eurlings heeft inmiddels toestemming aan ProRail gegeven om zich op deze stroommarkt voor auto’s te richten. "Als we het spoor maar niet verwaarlozen en de investeringen uit de eigen middelen halen", aldus Klerk.