BMW brengt met de ActiveE Concept een tweede model uit in het kader van Project-i, waarbij het merk mogelijkheden onderzoekt voor (elektrisch) vervoer in zogenaamde megacities. Dat zijn steden met meer dan tien miljoen inwoners. Daarvan zijn er nu 25 maar in 2025 zullen dat er naar verwachting zestig zijn. De eerste auto die voor Project-i is ingezet is de Mini E. Nu is het de beurt aan de tweede auto in het project: de BMW ActiveE, een elektrische 1-serie Coupé.

Net zomin als de Mini is ook de ActiveE nog niet dé oplossing voor de grote steden, maar het is een volgende stap naar de ev (electrical vehicle) die BMW vóór 2015 op de markt wil brengen. De ActiveE zal vanaf het voorjaar van 2011 worden ingezet voor tests om ervaring op te doen met alle aspecten van elektrische rijden. Of dat in dezelfde steden zal zal zijn, is nog niet bekend. Mogelijk zijn voor de BMW ActiveE ook Barcelona, Shanghai of Mexico City in beeld. Wel is bekend dat BMW van plan is eveneens rond de 650 exemplaren van de ActiveE voor praktijktests in te zetten voor particulieren en geselecteerde leaserijders.

De  BMW Concept ActiveE is uitgerust met een nieuwe, speciaal voor deze auto ontwikkelde elektrische gelijkstroommotor. Hij heeft een maximum vermogen van 125 kW/170 pk en een 250 Nm koppel. Een primeur is verder de toepassing van de eerste lithium-ion accupakketten die BMW speciaal voor de ActiveE heeft ontwikkeld samen met Samsung Bosch (LiMotive). Nieuw daarbij is ook de stabiele temperatuurregeling met vloeistofkoeling in plaats van luchtkoeling zoals bij de vijfduizend li-ioncellen van de Mini E nog het geval is. Daardoor kunnen de accupakketten van de ActiveE op de optimale 20 graden worden gehouden.

Voor de ActiveE is gebruikgemaakt van een lichtgewicht constructie waardoor de auto 1.800 kilo weegt. De elektromotor is in de achteras geïntegreerd, met de elektronica daar bovenop. Alle componenten zijn op een optimale plaats gezet. Zo zijn de 96 accupakketten verdeeld over de plaats waar normaal de verbrandingsmotor staat, onder de tunnel, onder de achterbank en in het voorste gedeelte van de bagageruimte. Net als de Mini E zal de actieradius in werkelijkheid rond 160 km bedragen, afhankelijk van de condities. In 2011 is de BMW ActiveE herkenbaar zijn aan zijn metallic witte kleur met het blauwe grafische ontwerp.

 

Meer hierover in Automobiel Management nummer 2 van 5 februari.