Volgens informatie die Huizinga naar de Tweede Kamer heeft gestuurd, bestaan er grote verschillen tussen de emissies bij de typegoedkeuring van vrachtwagens en de werkelijke uitstoot van stikstofoxide zoals die tijdens het rijden plaatshebben. Vrachtauto’s die voldoen aan de Euro 5-uitstootnorm, stoten bij verkeer in de stad plotseling drie keer zoveel stofdeeltjes uit. Ze noteren dan een emissiescore die overeenkomt met de veel oudere Euro 3-norm.

De minister van Milieu baseert haar verzoek aan Brussel mede op een onderzoek van TNO dat vorige maand de aandacht vestigde op de slechte emissiesscores. Het onderzoeksinstituut wijt het probleem aan de katalysator, die de uitlaatgassen moet reinigen. De katalysator werkt niet goed bij het rijden in de stad. TNO heeft de uitstoot gemeten van zeven verschillende trucks bij praktijkgebruik. Volgens het ministerie van Milieu zijn de TNO-resultaten in lijn met Zweeds onderzoek.

Een mogelijke oplossing is volgens Nederland de software voor afstelling van de truckmotor bij te stellen. Formeel gesproken kan dat niet meer voor wagens die voldoen aan Euro 5, en al op de weg zijn. Maar Huizinga wil dat de Europese Commissie hier alsnog afspraken over maakt met de truckindustrie. Ook wil ze dat Brussel met de problematiek rekening houdt bij vastlegging van de komende Euro 6-uitstootregels.

DAF Trucks meldde gisteren dat het bedrijf het TNO-rapport nog bestudeert en daarom nog niet op de inhoud kan reageren. Acea, de koepel van de auto-industrie, stelt dat er op dit moment ‘volstrekt onvoldoende informatie’ is om te kunnen concluderen dat er een probleem is, zo zegt een woordvoerder. ‘Als die data wel beschikbaar zijn, dan zijn we bereid om gezamenlijk naar een oplossing te zoeken.’ (bron: Financieele Dagblad)