Ze vinden dat Brussel de nieuwe eisen veel te snel wil doorvoeren. Dat bleek gisteravond bij een vergadering van de EU-milieuministers. De drie grote EU-lidstaten krijgen steun van landen als Polen en Tsjechië. Ze vinden dat de autosector het in de huidige neergang al zwaar genoeg heeft. Nederland en Groot-Brittannië behoren juist tot de voorstanders van de plannen van de commissie.

Brussel wil dat bestelwagens vanaf 2014 maximaal 175 gram CO2 per kilometer uitstoten. Dit moet in 2014 voor 75% van de nieuwe auto’s gelden, in 2015 voor 80% en in 2016 voor allemaal. In 2020 ligt de lat op maximaal 135 gram per kilometer.

Tevens geldt er een sanctie vanaf 2014. Voor de eerste gram CO2 boven de norm geldt dan een boete van euro 5, voor de tweede euro 15 en voor de derde euro 25. Vanaf 2019 is de boete voor elke gram overschrijding euro 120.

In antwoord op een vraag van minister Tineke Huizinga van Milieu zegde de Europese Commissie gisteren toe dat ze gaat kijken of tests die moeten aangeven of vrachtwagens aankomende EU-normen voor de uitstoot van stikstofoxiden halen, aanscherping behoeven. TNO-onderzoek gaf in februari aan dat trucks bij het rijden in de stad veel meer stofdeeltjes uitstoten dan de Euro 5-norm waaraan ze formeel voldoen.

Bron: Het Financieele Dagblad