Boot voegt cyclohexanon toe waardoor een latere ontbranding ontstaat. De brandstof mengt daardoor beter met zuurstof met minder roet en dus minder fijnstof als gevolg. Als aan de diesel tien procent van cyclohexanon wordt toegevoegd, blijkt bij de verbranding al de helft minder roet vrij te komen dan bij normale diesel, beweert Boot. Het geloof in de nieuwe brandstof is zo groot dat het al een aparte naam heeft gekregen, Cyclox. Ook heeft de TU/e voor de zekerheid alvast maar octrooi aangevraagd.

 

De officiële Green Car of the Year Award ging dit jaar niet naar een elektrische auto, zelfs niet naar een hybride, maar naar een gewone oliestoker. De Volkswagen Polo Blue Motion, op diesel. Hij liet daarmee twee hybrides achter zich: de Toyota Prius en Honda Insight. Dat ziet er goed uit dus, voor de traditionele verbrandingsmotor. Maar wetenschapper Richard Smokers van TNO ziet de toekomst ervan niet rooskleurig in. Zeker, er valt nog veel te verbeteren maar uiteindelijk zullen benzine en diesel het niet redden, stelt hij. De uitstoot van CO2 is nog terug te brengen tot zeventig of zelfs zestig gram CO2 per kilometer maar lager gaat volgens hem niet lukken. "De doelstelling om de uitstoot van CO2 in 2050 met tachtig procent terug te brengen ten opzichte van 1990 gaan we met de verbrandingsmotoren niet redden", zegt hij. Bovendien wordt het steeds moeilijker en dus duurder om olie uit de grond te halen. Smokers denkt dat het kantelpunt rond 2030 zal liggen. Tot die tijd zijn fossiele brandstoffen nog dominant. De toekomst zal een mix opleveren van allerlei aandrijfvormen, is de verwachting.