Bert de Ruyter, opzichter groenvoorziening van de gemeente Sliedrecht, is verantwoordelijk voor het wagenpark en de aanschaf van nieuwe voertuigen voor zijn dienst. Hij was de eerste afnemer van een elektrische Piaggio Porter in Nederland, die door Piaggio-dealer DTH uit Hendrik Ido Ambacht werd geleverd.

Het Deventer Groen Bedrijf vindt de zorg voor het milieu van groot belang en bij de keuze van de vervoermiddelen voor het wagenpark zijn zo groen mogelijke oplossingen bepalend. Het bedrijf kwam dan ook snel terecht bij de officiële Piaggio-dealer AutoCityAVK. Jos Koerhuis van het Deventer Groen Bedrijf: "Het is voor ons van groot belang dat de auto’s beschikken over volledig elektrische aandrijving, want dat is voor ons anno 2010 een eerste vereiste."

De compacte bedrijfsauto Porter, leverbaar voor allerlei toepassingen dankzij de vier opbouwvarianten gesloten bestel, pick-up, kipper en chassis-cabine, is beschikbaar met de keuze uit drie motoren: benzine, bi-fuel (benzine/lpg) en elektrisch. Jeroen Vermeulen van Piaggio LTV: "Wij zien een snel groeiende belangstelling voor groene voertuigen, zeker van de kant van overheidsinstellingen die voorop lopen met de aanschaf van EV’s. Zoals in Amsterdam, waar een subsidie van tienduizend euro wordt verleend op iedere elektrische Porter."

De Piaggio Porter wordt al sinds de jaren negentig gebouwd in Pontedera, Italië. Begonnen als een conversie van een bestaand Daihatsu-model dat echter in 2001 door Daihatsu uit productie is genomen. Van de Piaggio Porter worden in Nederland jaarlijks ruim honderd eenheden verkocht, terwijl de jaarproductie in Pontedera tussen de tien- en de elfduizend eenheden bedraagt. Belangrijk voor de Benelux-landen is de Porter Kipper, die maakt tachtig procent van het verkoopvolume uit.