Het Duitse Zentrum für Sonnenenergie und Wasserstoff-Forschung (ZSW) in Baden-Württemberg deed wereldwijd onderzoek naar de beschikbaarheid van lithiumcarbonaat. In de beschikbaarheidstudie hebben de wetenschappers geconcludeerd dat er voldoende lithiumbronnen bekend zijn en er ook uitbreiding van de productiecapaciteit is gepland. "Tussen de 135 miljoen en 160 miljoen ton aan lithiumcarbonaat of -equivalenten is wereldwijd bekend, genoeg voor tien miljard elektrische auto’s, theoretisch dus genoeg voor tweehonderd jaar lang een productie van vijftig miljoen eenheden per jaar", aldus auteur Benjamin Schott.  Ook voor alle andere toepassingen zou voldoende grondstof beschikbaar zijn.

Om de effecten van stijgende grondstofkosten op de kostprijs van de batterijen tegen te gaan en de aanlevering van grondstof te garanderen, is er nog veel research en development nodig, met name ook bij de recycling en bij de ontwikkeling van nieuwe materialen voor batterijen.

Tot dusver werd lithium vooral gebruikt voor de productie van glas en keramiek en voor de productie van batterijen voor laptops en telefoons. Als er op grote schaal gebruikgemaakt wordt van batterijen in ev’s zou de vraag naar de grondstof verveelvoudigen. Er zou dus wel een tekort kunnen ontstaan vanwege te weinig productieplekken, maar niet door een gebrek aan grondstof. Het overgrote deel van de grondstof bevindt zich bovendien in politiek instabiele landen als Chili en Bolivia.