Magna wil eigen elektrische auto

De ondernemer Frank Stronach heeft met Magna International een imperium opgebouwd met het leveren van onderdelen aan autofabrikanten, maar nu wil hij op de valreep (Stronach is 78 jaar) graag nog een keer zelf auto’s bouwen.

Magna bouwt weliswaar auto’s in het Oostenrijkse Graz, maar dat betreft modellen in opdracht van anderen, die niet door hem ontworpen zijn. En er zijn ook auto’s die wel van de tekentafel van Magna komen (eerste generatie BMW X3, Fiat Bravo), maar dat waren slechts opdrachten voor anderen. Het bekendst is Stronach geworden van zijn mislukte overnamepoging van Opel. Bijna was de deal rond, maar om vijf voor twaalf besloot General Motors deze Europese dochter toch zelf te houden

Stronach is niet iemand die snel opgeeft. Dit keer komt hij met het idee om een elektrische auto te bouwen. Het benodigde budget komt van de verkoop van een groot pakket aandelen in zijn eigen bedrijf. Dat levert de naar Canada geëmigreerde Oostenrijker een oorlogskas van enige miljoenen dollars op. Afgelopen voorjaar trok hij op de autosalon van Genève de aandacht met de hier getoonde Mila, een conceptstudie voor een emissieloze hatchback. Het leverde hem een order van Ford op om voor deze autofabrikant een elektrische versie van de nieuwe Focus te ontwikkelen. Verder werkt Magna aan 2 soortgelijke voertuigen voor Duitse premiummerken, waarvan de namen geheim worden gehouden. Maar een elektrische auto is natuurlijk niet compleet zonder een accupakket en daarom investeerde het bedrijf bijna 1 miljard euro in 2 fabrieken waar batterijen voor elektrische voertuigen geproduceerd kunnen worden. Eerder deze maand werd er een samenwerkingsakkoord gesloten met Mitsubishi, op dit moment ’s werelds grootste producent van elektrische auto’s. En in voorbereiding is een joint venture met de Japanse batterijfabrikant GS Yuasa.

Stronach gokt er op dat de politiek het leven voor auto’s met verbrandingsmotor onmogelijk zal gaan maken. Daarbij zijn hybride modellen in zijn ogen niet meer dan een tussenfase. Maar ook als de overstap naar volkomen elektrische auto’s langer duurt dan nu wordt verwacht, kan de ondernemer zich rijk rekenen: ook hybride modellen hebben immers een krachtig accupakket nodig. Analisten gaan uit van een afzetpotentieel van 22 miljoen eenheden in het jaar 2025. Bij een gemiddelde prijs van 3.500 euro per lithium/ion pakket (nu liggen de kosten nog op 10.000 euro per set) betekent dat een omzet van 80 miljard euro. Om daar een deel van binnen te harken, wil Stronach nu maar al te graag een paar honderd miljoen investeren.

Bron: Autointernationaal

Magna wil eigen elektrische auto - Automobielmanagement.nl

Magna wil eigen elektrische auto

De ondernemer Frank Stronach heeft met Magna International een imperium opgebouwd met het leveren van onderdelen aan autofabrikanten, maar nu wil hij op de valreep (Stronach is 78 jaar) graag nog een keer zelf auto’s bouwen.

Magna bouwt weliswaar auto’s in het Oostenrijkse Graz, maar dat betreft modellen in opdracht van anderen, die niet door hem ontworpen zijn. En er zijn ook auto’s die wel van de tekentafel van Magna komen (eerste generatie BMW X3, Fiat Bravo), maar dat waren slechts opdrachten voor anderen. Het bekendst is Stronach geworden van zijn mislukte overnamepoging van Opel. Bijna was de deal rond, maar om vijf voor twaalf besloot General Motors deze Europese dochter toch zelf te houden

Stronach is niet iemand die snel opgeeft. Dit keer komt hij met het idee om een elektrische auto te bouwen. Het benodigde budget komt van de verkoop van een groot pakket aandelen in zijn eigen bedrijf. Dat levert de naar Canada geëmigreerde Oostenrijker een oorlogskas van enige miljoenen dollars op. Afgelopen voorjaar trok hij op de autosalon van Genève de aandacht met de hier getoonde Mila, een conceptstudie voor een emissieloze hatchback. Het leverde hem een order van Ford op om voor deze autofabrikant een elektrische versie van de nieuwe Focus te ontwikkelen. Verder werkt Magna aan 2 soortgelijke voertuigen voor Duitse premiummerken, waarvan de namen geheim worden gehouden. Maar een elektrische auto is natuurlijk niet compleet zonder een accupakket en daarom investeerde het bedrijf bijna 1 miljard euro in 2 fabrieken waar batterijen voor elektrische voertuigen geproduceerd kunnen worden. Eerder deze maand werd er een samenwerkingsakkoord gesloten met Mitsubishi, op dit moment ’s werelds grootste producent van elektrische auto’s. En in voorbereiding is een joint venture met de Japanse batterijfabrikant GS Yuasa.

Stronach gokt er op dat de politiek het leven voor auto’s met verbrandingsmotor onmogelijk zal gaan maken. Daarbij zijn hybride modellen in zijn ogen niet meer dan een tussenfase. Maar ook als de overstap naar volkomen elektrische auto’s langer duurt dan nu wordt verwacht, kan de ondernemer zich rijk rekenen: ook hybride modellen hebben immers een krachtig accupakket nodig. Analisten gaan uit van een afzetpotentieel van 22 miljoen eenheden in het jaar 2025. Bij een gemiddelde prijs van 3.500 euro per lithium/ion pakket (nu liggen de kosten nog op 10.000 euro per set) betekent dat een omzet van 80 miljard euro. Om daar een deel van binnen te harken, wil Stronach nu maar al te graag een paar honderd miljoen investeren.

Bron: Autointernationaal