Dat blijkt uit onderzoek van het ministerie van Infrastructuur en Milieu. Uit onderzoek van TNO blijkt dat die Euro5-vrachtauto’s veel viezer zijn dan verwacht: de uitstoot van stikstof is in de stad drie keer zo hoog als werd aangenomen, meldt Het Parool. Het effect van de milieuzone op de stikstofuitstoot in de stad is daardoor nihil: er rijden meer ‘schone’ vrachtwagens dan voorheen rond maar de stikstofconcentraties zijn nauwelijks lager. De uitstoot van fijnstof is wel fors gedaald: met ruim twintig procent in 2010. Als de fijnstof die vrijkomt door het remmen en door slijtage van banden buiten beschouwing wordt gelaten, is het zelfs 35 procent.

In het bijzonder in Amsterdam is het ruimhartige ontheffingsbeleid een andere oorzaak voor het tegenvallende milieueffect: zeventien procent van de vrachtwagens zou volgens de geldende normen de milieuzone niet in mogen, maar heeft een ontheffing. Nog eens zes procent is in overtreding.

Ondanks de tegenvallende resultaten vindt staatssecretaris Atsma van Milieu de milieuzones een goed middel om luchtkwaliteit te verbeteren. Hij wijst erop dat in steden zonder milieuzone de helft van de vrachtauto’s niet aan de normen voldoet; in steden met een milieuzone is dat een kwart. Plannen om milieuzones na 1 juli 2013 ook voor bestelauto’s te laten gelden, wijst hij daarom niet op voorhand af. Naast Amsterdam hebben nog tien Nederlandse steden een milieuzone voor vrachtwagens ingesteld: Utrecht en Eindhoven waren op 1 juli 2007 de eerste twee steden die de stap namen. Later volgden Tilburg, Den Bosch, Rotterdam, Breda, Den Haag, Delft, Leiden en Maastricht.