Dat verklaarde de Duitse minister van Economie en Technologie Rainer Brüderle in een interview met het tijdschrift Automobil Industrie. Aankoopsubsidies zijn volgens de minister niet de juiste aanpak. Nieuwe aandrijfsystemen kunnen zich alleen doorzetten wanneer ze zonder subsidies en marktconform worden aangeboden. 
Volgens Henning Kagermann, voorzitter van het platform voor elektro mobiliteit dat door bondskanselier Angela Merkel werd opgericht, is het niet de bedoeling om elektrisch vervoer op te dringen tegen de vrije markt in. Kagermann vreest dat een subsidiegedreven vraag innovatie zal afremmen. Enerzijds zijn standaardnormen nodig voor stekkers, oplaadapparatuur en communicatiesystemen tussen laadpalen en auto’s. Anderzijds bestaat het gevaar dat standaardnormen te snel worden ingevoerd en de verdere ontwikkeling van elektrische auto’s afremmen.
De Europese Unie heeft er 11 jaar over gedaan om standaardnormen voor GSM laders in te voeren. Daimler CEO Dieter Zetsche vindt wel dat subsidies essentieel zijn om de markt van elektrische auto’s verder te kunnen ontwikkelen. Van alle autofabrikanten beschikt Daimler veruit over de meeste informatie over de marktkansen van elektrische auto’s. Die werd geput uit vier omvangrijke ‘smart car2go’ proeftuinen in Ulm (Duitsland), Austin (Texas, VS), Milaan en Rome (Italië). Daimler vergaarde veel kennis over flexibele mobiliteitsconcepten, al werden de bevindingen nooit bekendgemaakt. 
Christian Mohrdieck, de rechterhand van Zetsche op het gebied van de ontwikkeling van elektrische aandrijfsystemen, spreekt over "een steeds meer realistische inschatting van de mogelijkheden van elektrische auto’s". In zijn nieuwjaarstoespraak als voorzitter van ACEA, de Europese brancheorganisatie van autofabrikanten, verwees Zetsche naar de elektrische BYD E6 uit China, naar verwachting eind dit jaar in Europa op de markt. Achter de Chinese ontwikkeling van elektrische auto’s zit volgens Zetsche 17 miljard dollar overheidssteun. 
In Duitsland staat daarvoor minder dan 10 procent van dat bedrag ter beschikking. De Europese Commissie maakt zich bij monde van commissaris voor Industrie Antonio Tajani echter zorgen over de subsidiewildgroei in de Europese lidstaten die de goede werking van de eenheidsmarkt kan bedreigen.