Waterstoftest met bestelauto’s op Stansted Airport

De toepassing van waterstof als autobrandstof is nog niet uit de gratie, zo blijkt uit een praktijktest met twee Ford Transits op het Britse vliegveld Stansted.

Dit meldt onder meer The Financial Times. Het Britse bedrijf ITM Power voert de komende maanden praktijktests uit bij 21 bedrijven met wagenparken die opereren vanaf een vaste thuisbasis. Dit was een voorwaarde voor de brandstofvoorziening van de bestelauto’s, die pakweg elke tweehonderd kilometer moeten tanken bij, in dit geval, een peperdure, mobiele waterstofgenerator. Deze is door ITM ontwikkeld met 350.000 Pond Britse overheidssteun. De installatie maakt waterstof uit een reactie van elektriciteit en water, met zuurstof als enige uitstoot. Zolang de elektriciteit wordt gewonnen uit duurzame bronnen, rijden de auto’s emissievrij rond. 
Het was financieel niet haalbaar om de Transit’s zelf van een brandstofcel te voorzien. Kosten werden er toch wel gemaakt, om de motoren voor waterstof geschikt te maken. Bijzonder is dat ze nog steeds op diesel kunnen draaien. De praktijktest moet inzicht geven in de economische haalbaarheid van waterstof als alternatieve brandstof; ITM is allang overtuigd van de technische mogelijkheden daarvan. Stansted werkt mee aan het project omdat het belang hecht aan de vermindering van de uitstoot van het vliegveld als geheel. Het motiveert de keuze voor waterstof voor auto’s omdat deze brandstof kan worden opgeslagen en buiten de piekuren kan worden gegenereerd. 

Waterstoftest met bestelauto’s op Stansted Airport - Automobielmanagement.nl

Waterstoftest met bestelauto’s op Stansted Airport

De toepassing van waterstof als autobrandstof is nog niet uit de gratie, zo blijkt uit een praktijktest met twee Ford Transits op het Britse vliegveld Stansted.

Dit meldt onder meer The Financial Times. Het Britse bedrijf ITM Power voert de komende maanden praktijktests uit bij 21 bedrijven met wagenparken die opereren vanaf een vaste thuisbasis. Dit was een voorwaarde voor de brandstofvoorziening van de bestelauto’s, die pakweg elke tweehonderd kilometer moeten tanken bij, in dit geval, een peperdure, mobiele waterstofgenerator. Deze is door ITM ontwikkeld met 350.000 Pond Britse overheidssteun. De installatie maakt waterstof uit een reactie van elektriciteit en water, met zuurstof als enige uitstoot. Zolang de elektriciteit wordt gewonnen uit duurzame bronnen, rijden de auto’s emissievrij rond. 
Het was financieel niet haalbaar om de Transit’s zelf van een brandstofcel te voorzien. Kosten werden er toch wel gemaakt, om de motoren voor waterstof geschikt te maken. Bijzonder is dat ze nog steeds op diesel kunnen draaien. De praktijktest moet inzicht geven in de economische haalbaarheid van waterstof als alternatieve brandstof; ITM is allang overtuigd van de technische mogelijkheden daarvan. Stansted werkt mee aan het project omdat het belang hecht aan de vermindering van de uitstoot van het vliegveld als geheel. Het motiveert de keuze voor waterstof voor auto’s omdat deze brandstof kan worden opgeslagen en buiten de piekuren kan worden gegenereerd.