Als al die mensen ook een elektrische auto zouden aanschaffen, zouden er 380 duizend elektrische auto’s op de weg komen. Veel automobilisten twijfelen vanwege die maximale afstand die je met een volle accu kan rijden, de zogenoemde range anxiety. Verder zijn er ook (nog) maar weinig oplaadpunten, in Nederland ongeveer tweehonderd. Milieu Centraal concludeert bovendien dat Nederland maar weinig weet van elektrische auto’s.  Opvallend veel automobilisten denken dat ze met een elektrische auto onderweg gemakkelijk kunnen stranden, hoewel dit niet erg aannemelijk is. Afhankelijk van het type elektrische auto moet de accu na zeventig tot tweehonderd kilometer worden geladen. De meeste automobilisten rijden slechts twee keer per maand afstanden van zestig kilometer of meer aan één stuk.

 

Een andere misvatting die in het onderzoek van Milieu Centraal naar voren komt, is dat een elektrische auto helemaal niet zo milieuvriendelijk zou zijn. Veertig procent van de automobilisten is deze mening toegedaan. Dit terwijl de elektrische auto juist tot de meest milieuvriendelijke auto’s van dit moment kan worden gerekend. Er komen geen uitlaatgassen dus ook geen CO2 uit de auto tijdens het rijden – dat is goed voor de luchtkwaliteit.

 

Op het energielabel van de auto zal straks nul staan maar er is natuurlijk wel uitstoot van CO2 bij de opwekking van elektriciteit in de centrale. Maar dat is ongeveer de helft van de CO2 die vrij komt bij een verbrandingsmotor op conventionele autobrandstoffen. Ook wanneer je de totale levenscyclus inclusief de productie van een accu vergelijkt met die van een conventionele brandstofauto is de elektrische auto een stuk milieuvriendelijker, stelt MilieuCentraal. Vooral de hoog opgeleide autokenner met leaseauto overweegt nu al een elektrische auto aan te schaffen. Milieu blijkt daarbij een belangrijk argument te zijn. (Bron: MilieuCentraal/NOS)