Verliest waterstofauto de strijd van elektrische auto?

De waterstofauto lijkt de laatste tijd het onderspit te delven en het te verliezen van de elektrische auto. Promovendus Sjoerd Bakker onderzocht hoe dat komt.

De elektrische auto is niet perse beter, maar won toch de concurrentiestrijd. Waarom dit gebeurde, werd door Sjoerd Bakker onderzocht voor zijn promotie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde afgelopen vrijdag 15 april op het proces van technologieselectie. Bakker onderzocht waarom bepaalde technologieën het ‘winnen’ van andere. Het succes is volgens hem niet alleen afhankelijk van de technologie zelf. In de strijd om meer geld weegt een geloofwaardig verhaal over toekomstige mogelijkheden zwaarder dan de daadwerkelijke prestaties.

Behalve de verdediging van de eigen optie is ook de kritiek van onderzoekers op concurrerende ideeën van belang voor het succes van een opkomende technologie, weet Bakker. "De elektrische auto is niet per definitie beter dan de waterstofauto. De accu is vrij snel leeg en het opladen duurt lang. De waterstofauto kan gewoon tanken bij een tankstation", aldus Bakker.

De strijd over de auto van de toekomst is overigens nog niet gestreden. Een deel van de auto-industrie staat nog steeds achter de waterstofoptie, zo benadrukt Bakker.

Verliest waterstofauto de strijd van elektrische auto? - Automobielmanagement.nl

Verliest waterstofauto de strijd van elektrische auto?

De waterstofauto lijkt de laatste tijd het onderspit te delven en het te verliezen van de elektrische auto. Promovendus Sjoerd Bakker onderzocht hoe dat komt.

De elektrische auto is niet perse beter, maar won toch de concurrentiestrijd. Waarom dit gebeurde, werd door Sjoerd Bakker onderzocht voor zijn promotie aan de Universiteit Utrecht. Hij promoveerde afgelopen vrijdag 15 april op het proces van technologieselectie. Bakker onderzocht waarom bepaalde technologieën het ‘winnen’ van andere. Het succes is volgens hem niet alleen afhankelijk van de technologie zelf. In de strijd om meer geld weegt een geloofwaardig verhaal over toekomstige mogelijkheden zwaarder dan de daadwerkelijke prestaties.

Behalve de verdediging van de eigen optie is ook de kritiek van onderzoekers op concurrerende ideeën van belang voor het succes van een opkomende technologie, weet Bakker. "De elektrische auto is niet per definitie beter dan de waterstofauto. De accu is vrij snel leeg en het opladen duurt lang. De waterstofauto kan gewoon tanken bij een tankstation", aldus Bakker.

De strijd over de auto van de toekomst is overigens nog niet gestreden. Een deel van de auto-industrie staat nog steeds achter de waterstofoptie, zo benadrukt Bakker.