Uit een recente uitspraak van Rechtbank Haarlem blijkt namelijk dat het onderscheid tussen zuinige en niet-zuinige auto’s in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. Per 1 januari 2010 geldt een BTW-correctie van 0 procent voor elektrische auto’s, die op basis van deze uitspraak mogelijk voor elke auto van de zaak zou kunnen gelden.

Bedrijven maken elk jaar voor het privégebruik van de auto van de zaak door hun werknemers een BTW-correctie. Dit komt bovenop de bijtelling voor privégebruik in de loonbelasting. De Belastingdienst maakt voor de correctie en bijtelling een onderscheid tussen milieuvriendelijke auto’s en andere auto’s. Voor niet-zuinige auto’s is dit 12 procent van de 25 procent van de catalogusprijs. Voor bepaalde milieuvriendelijke auto’s geldt een correctie van 12 procent van 14 procent van de catalogusprijs. Maar dit onderscheid is strijdig met de huidige Europese en Nederlandse wetgeving. In de rechtszaak deed een ondernemer daarom een beroep op het gelijkheidsbeginsel.

De rechtbank in Haarlem was het eens met de ondernemer dat het door de fiscus gemaakte onderscheid in strijd is met het gelijkheidsbeginsel. Verschillen in technische specificaties – zoals het brandstofverbruik – zijn niet van belang voor de BTW-correctie. Volgens de wet zijn hiervoor alleen het bedrag van de BTW op de autokosten en het aantal privékilometers bepalend. De ondernemer staat dus in zijn recht wanneer hij de lagere correctie van milieuvriendelijke auto’s toepast. De BTW-correctie zou dus op dit moment nul moeten bedragen. Er geldt op dit moment namelijk voor elektrische auto’s een bijtellingspercentage van 0 procent.

De verwachting is dat de fiscus waarschijnlijk snel in hoger beroep zal gaan tegen deze uitspraak omdat hierdoor heel wat BTW terug zal moeten worden gestort aan bedrijven met auto’s van de zaak.

(Rendement.nl/Rechtbank Haarlem)