Vorige week stelde het raceteam van Toyota zich het doel om het baanrecord van de Nordschleife baan, onderdeel van de Nürburgring, te verbreken. Het oude record van een elektrische auto stond op 9 minuten en 1,338 seconden en werd gereden door de Peugeot EX1. De P001 van Toyota schaafde daar bijna 2 minuten vanaf en kwam uit op een record van 7 minuten en 47,79 seconden, een tijd die zelfs voor traditioneel aangedreven voertuigen moeilijk te evenaren is.

De racewagen bevat twee elektrische motoren en haalt snelheden van zo’n 260 kilometer per uur. De elektrische auto was maar een beetje trager dan de benzine-aangedreven Radical SR8 LM, die de baan in 6 minuut 48 reed. Dat laatste record werd overigens gereden door een Nederlander; Michael Vergers. Hij zette het record in augustus 2009 neer. Een record waar een elektrisch voertuig nu akelig dicht bij is gekomen. 

Pascal Vasselon, technical director van Toyota Motorsport GmbH (TMG): "We hadden twee doelen met dit project: natuurlijk een nieuw elektrisch baanrecord vestigen en ik ben heel blij dat we dat ruimschoots gehaald hebben. Aan de andere kant wilden we ook meer leren over de bediening van onze elektrische aandrijving onder extreme omstandigheden; in de motorsport is er geen extremere omstandigheid dan de Nürburgring. Tijdens de recordronde presteerde de TMG EV P001 beter dan bij tests, doordat we dankzij de testfase al wat ervaring hadden opgebouwd. Onze toekomstige elektrische voertuigen gaan profiteren van dit project."