Deloitte: gouden toekomst voor ev maar nog te duur

Volgens een wereldwijd onderzoek van Deloitte gaat de elektrische auto een gouden toekomst tegemoet. Maar er moet nog wel het nodige veranderen.

Deloitte ondervroeg voor het onderzoek ‘Unplugged: Electric Vehicle Realities versus Consumer Expectations’ dertienduizend mensen in zeventien landen. Het blijkt dat een meerderheid van de ondervraagden bereid is over te stappen naar een elektrische auto. Maar dan moet er nog wel het nodige veranderen. In Brazilië, Argentinië, India en China is meer dan 85 procent geïnteresseerd.
In West-Europa ligt dat tussen de 55 en 70 procent. Japan en Noord-Amerika vallen met ‘minder dan 55 procent’ in de laagste categorie.

De geïnteresseerden in ev’s zijn doorgaans goed opgeleid en wonen in een stedelijke omgeving. Voordat er massaal ev’s worden gekocht, moet er nog wel het een en ander worden veranderd. De potentiële kopers verwachten een actieradius van 320 km – tot nu toe is zo’n beetje de helft ervan mogelijk. De laadduur van een accu mag maximaal twee uur zijn – flink minder dan de acht uur van de huidige ev’s. Japanners hebben helemaal hoge eisen: zij willen maximaal een half uur wachten op een volle batterij.
Verder blijkt uit de studie dat de huidige elektrische auto’s nog veel te duur zijn. Wereldwijd ligt de pijngrens voor de aanschaf van zo’n auto bij dertigduizend dollar. Amerikanen, Canadezen en Japanners zijn als eerste bereid een extra hoge prijs te betalen voor een ev. Verder is de interesse in zo’n auto zeer afhankelijk van de ontwikkeling van de brandstofprijs en de ontwikkeling van de verbrandingsmotor. Als die zuiniger wordt, neemt de interesse in een elektrische auto af.
Slechts twee tot vier procent van de ondervraagden is nu al geïnteresseerd in een elektrische auto. De industrie heeft nog een lange weg te gaan om aan de eisen van de consumenten te voldoen. Het is natuurlijk geen statische toestand – de consumenten zullen steeds veeleisender worden. In elk geval is de doorbraak van de elektrische auto niet mogelijk zonder tussenkomst van de regering. Die moet zorgen voor een goede infrastructuur.

Deloitte: gouden toekomst voor ev maar nog te duur - Automobielmanagement.nl

Deloitte: gouden toekomst voor ev maar nog te duur

Volgens een wereldwijd onderzoek van Deloitte gaat de elektrische auto een gouden toekomst tegemoet. Maar er moet nog wel het nodige veranderen.

Deloitte ondervroeg voor het onderzoek ‘Unplugged: Electric Vehicle Realities versus Consumer Expectations’ dertienduizend mensen in zeventien landen. Het blijkt dat een meerderheid van de ondervraagden bereid is over te stappen naar een elektrische auto. Maar dan moet er nog wel het nodige veranderen. In Brazilië, Argentinië, India en China is meer dan 85 procent geïnteresseerd.
In West-Europa ligt dat tussen de 55 en 70 procent. Japan en Noord-Amerika vallen met ‘minder dan 55 procent’ in de laagste categorie.

De geïnteresseerden in ev’s zijn doorgaans goed opgeleid en wonen in een stedelijke omgeving. Voordat er massaal ev’s worden gekocht, moet er nog wel het een en ander worden veranderd. De potentiële kopers verwachten een actieradius van 320 km – tot nu toe is zo’n beetje de helft ervan mogelijk. De laadduur van een accu mag maximaal twee uur zijn – flink minder dan de acht uur van de huidige ev’s. Japanners hebben helemaal hoge eisen: zij willen maximaal een half uur wachten op een volle batterij.
Verder blijkt uit de studie dat de huidige elektrische auto’s nog veel te duur zijn. Wereldwijd ligt de pijngrens voor de aanschaf van zo’n auto bij dertigduizend dollar. Amerikanen, Canadezen en Japanners zijn als eerste bereid een extra hoge prijs te betalen voor een ev. Verder is de interesse in zo’n auto zeer afhankelijk van de ontwikkeling van de brandstofprijs en de ontwikkeling van de verbrandingsmotor. Als die zuiniger wordt, neemt de interesse in een elektrische auto af.
Slechts twee tot vier procent van de ondervraagden is nu al geïnteresseerd in een elektrische auto. De industrie heeft nog een lange weg te gaan om aan de eisen van de consumenten te voldoen. Het is natuurlijk geen statische toestand – de consumenten zullen steeds veeleisender worden. In elk geval is de doorbraak van de elektrische auto niet mogelijk zonder tussenkomst van de regering. Die moet zorgen voor een goede infrastructuur.