Accupakket Chevrolet Volt vat vlam na test

De autoriteiten in Amerika hebben een onderzoek gestart naar de Chevrolet Volt. De aanleiding is dat in een drietal tests het accupakket in brand is gevlogen.

Dat meldt Financial Times. Afhankelijk van de uitslag van het onderzoek is het mogelijk dat er een rem komt op de verkoop van elektrische auto’s, die inmiddels bij bijna elke fabrikant in de planning staan. Er waren wel vragen over de veiligheid van accupakketten van ev’s of hybrides maar er was geen bewijs van eventuele mankementen of problemen. De NHTSA (Nationale Highway Traffic Safety Administration) heeft verklaard dat er geen echte verkeersongelukken bekend zijn waarbij de batterij voor problemen zorgde. ‘Maar NHTSA is bezorgd over het vlam vatten van het accupakket van de Volt als gevolg van deze drie tests, die zijn ontworpen om echte verkeerssituaties na te bootsen’. In de desbetreffende tests zijn de batterijen eerst  ‘aangereden’ en dan omgerold.

GM heeft in de eerste tien maanden vijfduizend exemplaren van de Volt verkocht in Amerika, en Nissan verkocht achtduizend stuks van de Leaf.  Het accupakket van de Volt komt van LG Chem en de auto wordt gebouwd in Detroit. GM heeft in een verklaring gezegd dat de Volt veilig is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Bij de zgn.crash testen vatte na 3 ! weken de accupacks vlam, bovendien hebben de testers de aanwijzingen vd fabrikant niet opgevolgd om t accupack electrisch los te koppelen vd auto.

Geplaatst door: van t grote Erf op

@van ’t grote Erf, Wellicht is de instructie niet gevolgd. De vraag hierdoor de brand zou zijn voorkomen en of dit mag resulteren in een brand. De oorzaak kan net zo goed in de batterij zijn ontstaan, dus had mogelijk ook kunnen plaatsvinden na het loskoppelen van de batterij.

Geplaatst door: Rob op

De brand na de eerste crashtest werd veroorzaakt door de accu. Blijft het feit dat de instructies van de fabrikant niet werden gevolgd.
Het gaat hier echter om 3 nieuwe crashtests waarbij 1 keer niets gebeurde, 1 keer na 7 dagen een brand onstond en de laatste test waren en vonken en rook, maar er is geen sprake van open vuur in het rapport.

Geplaatst door: Ad van der Meer op

Hebben ze ook een benzinetank aangereden en gekeken of er daarna brandgevaar ontstond?

Geplaatst door: William Potgieter op

Hoe kan het dat 3 lezers van het artikel komen met feiten over de test en de journalisten van AM deze feiten niet hebben onderzocht?

Geplaatst door: William Potgieter op

Mini roept dik 200’000 auto’s terug voor brandgevaar, maar dat is hier geen berichtje waard?
Branden benzineauto’s toch beter dan elektrische auto’s?

Geplaatst door: Ad van der Meer op
Accupakket Chevrolet Volt vat vlam na test - Automobielmanagement.nl

Accupakket Chevrolet Volt vat vlam na test

De autoriteiten in Amerika hebben een onderzoek gestart naar de Chevrolet Volt. De aanleiding is dat in een drietal tests het accupakket in brand is gevlogen.

Dat meldt Financial Times. Afhankelijk van de uitslag van het onderzoek is het mogelijk dat er een rem komt op de verkoop van elektrische auto’s, die inmiddels bij bijna elke fabrikant in de planning staan. Er waren wel vragen over de veiligheid van accupakketten van ev’s of hybrides maar er was geen bewijs van eventuele mankementen of problemen. De NHTSA (Nationale Highway Traffic Safety Administration) heeft verklaard dat er geen echte verkeersongelukken bekend zijn waarbij de batterij voor problemen zorgde. ‘Maar NHTSA is bezorgd over het vlam vatten van het accupakket van de Volt als gevolg van deze drie tests, die zijn ontworpen om echte verkeerssituaties na te bootsen’. In de desbetreffende tests zijn de batterijen eerst  ‘aangereden’ en dan omgerold.

GM heeft in de eerste tien maanden vijfduizend exemplaren van de Volt verkocht in Amerika, en Nissan verkocht achtduizend stuks van de Leaf.  Het accupakket van de Volt komt van LG Chem en de auto wordt gebouwd in Detroit. GM heeft in een verklaring gezegd dat de Volt veilig is.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Bij de zgn.crash testen vatte na 3 ! weken de accupacks vlam, bovendien hebben de testers de aanwijzingen vd fabrikant niet opgevolgd om t accupack electrisch los te koppelen vd auto.

Geplaatst door: van t grote Erf op

@van ’t grote Erf, Wellicht is de instructie niet gevolgd. De vraag hierdoor de brand zou zijn voorkomen en of dit mag resulteren in een brand. De oorzaak kan net zo goed in de batterij zijn ontstaan, dus had mogelijk ook kunnen plaatsvinden na het loskoppelen van de batterij.

Geplaatst door: Rob op

De brand na de eerste crashtest werd veroorzaakt door de accu. Blijft het feit dat de instructies van de fabrikant niet werden gevolgd.
Het gaat hier echter om 3 nieuwe crashtests waarbij 1 keer niets gebeurde, 1 keer na 7 dagen een brand onstond en de laatste test waren en vonken en rook, maar er is geen sprake van open vuur in het rapport.

Geplaatst door: Ad van der Meer op

Hebben ze ook een benzinetank aangereden en gekeken of er daarna brandgevaar ontstond?

Geplaatst door: William Potgieter op

Hoe kan het dat 3 lezers van het artikel komen met feiten over de test en de journalisten van AM deze feiten niet hebben onderzocht?

Geplaatst door: William Potgieter op

Mini roept dik 200’000 auto’s terug voor brandgevaar, maar dat is hier geen berichtje waard?
Branden benzineauto’s toch beter dan elektrische auto’s?

Geplaatst door: Ad van der Meer op