De ministerraad heeft op voorstel van staatssecretaris Atsma van Infrastructuur en Milieu besloten om een experiment hiertoe van het vorige kabinet af te blazen.

Verschillende gemeenten overwegen auto’s met een hoge uitstoot zwaarder te belasten door hogere parkeertarieven te eisen. Hiermee hopen zij meer milieuvriendelijke auto’s aan te trekken. Volgens het kabinet treft die maatregel juist de mensen die niet de draagkracht hebben om een schonere auto aan te schaffen.

Het kabinet stimuleert met een gunstig fiscaal regime het gebruik van de schoonste en zuinigste auto’s. Dit biedt mensen een keuze bij de aanschaf van een auto. Gedifferentieerd parkeren biedt die keuze niet, omdat het juist de mensen zijn met minder draagkracht die vaak in oudere – en vaak viezere – auto’s rijden. Zij zouden dan hogere tarieven betalen, terwijl het alternatief, een schonere auto, niet realistisch is.

Sommige gemeenten zien al af van gedifferentieerde parkeertarieven, omdat ze het een duur en ingewikkeld systeem vinden. Zij werken aan andere initiatieven om steden schoner te maken, zoals het vrijhouden van enkele parkeerplaatsen voor schone auto’s en investeren in schoon openbaar vervoer en taxi’s.