Öko-Institut: ev ook met huidige stroomopwekking beter

Er is in Duitsland kritiek gekomen op een conclusie uit een studie van het Öko-Institut in opdracht van het Duitse ministerie van Milieu. Die concusie zegt dat de elektrische auto juist slechter voor het klimaat is dan een benzineauto.

Maar het Öko-Institut nam afstand van de conclusie dat de ev een ‘eco-leugen’ zou zijn. Het ecologische instituut stelt dat elektrische mobiliteit op de langere termijn nodig is om het klimaat te beschermen en dat ‘reeds in 2030′ een belangrijke bijdrage kan worden geleverd door elektrische auto’s. Essentieel voor de klimaatvriendelijkheid van elektrische auto’s is natuurlijk de wijze waarop de stroom wordt opgewekt.

De Duitse ADAC onderschrijft de stelling dat elektrische auto’s vooral zinvol zijn als ze groene stroom gebruiken, maar een expert van die automobilistenclub stelde dat ev’s zelfs met de huidige mix in de stroomopwekking al voor een vermindering van de CO2-uitstoot van 35 tot zeventig procent zorgen. De Duitse overheid mikt op een miljoen elektrische auto’s in 2020, maar dat aantal wordt volgens het Öko-Institut pas in 2022 gehaald. In 2030 zou het wagenpark in Duitsland uit zes miljoen ev’s moeten bestaan. (bron: dpa)

 

 

Öko-Institut: ev ook met huidige stroomopwekking beter - Automobielmanagement.nl

Öko-Institut: ev ook met huidige stroomopwekking beter

Er is in Duitsland kritiek gekomen op een conclusie uit een studie van het Öko-Institut in opdracht van het Duitse ministerie van Milieu. Die concusie zegt dat de elektrische auto juist slechter voor het klimaat is dan een benzineauto.

Maar het Öko-Institut nam afstand van de conclusie dat de ev een ‘eco-leugen’ zou zijn. Het ecologische instituut stelt dat elektrische mobiliteit op de langere termijn nodig is om het klimaat te beschermen en dat ‘reeds in 2030′ een belangrijke bijdrage kan worden geleverd door elektrische auto’s. Essentieel voor de klimaatvriendelijkheid van elektrische auto’s is natuurlijk de wijze waarop de stroom wordt opgewekt.

De Duitse ADAC onderschrijft de stelling dat elektrische auto’s vooral zinvol zijn als ze groene stroom gebruiken, maar een expert van die automobilistenclub stelde dat ev’s zelfs met de huidige mix in de stroomopwekking al voor een vermindering van de CO2-uitstoot van 35 tot zeventig procent zorgen. De Duitse overheid mikt op een miljoen elektrische auto’s in 2020, maar dat aantal wordt volgens het Öko-Institut pas in 2022 gehaald. In 2030 zou het wagenpark in Duitsland uit zes miljoen ev’s moeten bestaan. (bron: dpa)