Dat zegt Ingo Alphéus, de baas van RWE Effizienz aan VDI Nachrichten. "Drie jaar geleden hadden we het romantische beeld dat we in de komende tien jaar gewoon laadpalen moesten plaatsen om maar geld te verdienen aan stroom. Dat is naar de huidige inzichten niet realistisch." RWE zou ondertussen zo’n honderd miljoen euro hebben geïnvesteerd in elektromobiliteit. "Behalve misschien op de toplocaties zouden we de bedrijfskosten niet kunnen dekken."

RWE concentreert zich daarom meer op de laadtechniek. "In de komende drie jaar zullen we nog geen zwarte cijfers schrijven. Daarvoor zijn de aanloopkosten en de klantspecifieke ontwikkelingskosten te hoog."

Alphéus ziet een grote toekomst voor elektrische auto’s als rijdende energieopslag. Nu al zou men theoretisch dertig megawatt aan groene energie kunnen opslaan in ev’s aan de laadpalen. Als er in 2020 werkelijk een miljoen ev’s in Duitsland zouden rijden, zou het gaan om een opslagcapaciteit van 5,5 gigawatt. Dat is zo ongeveer de capaciteit van tachtig procent van de Duitse waterkrachtcentrales, die voor milieuvriendelijk doorgaan. (dpa)