Zwart vertelt enthousiast dat je deze driewieler kunt zien als een soort moderne Messerschmitt kabinenroller. "Het basisidee is dus niet nieuw. Het doel van deze driewieler is om 2 personen te kunnen vervoeren met een laag benzineverbruik." De auto is inmiddels goedgekeurd door de Rijksdienst voor het Wegverkeer en de 150cc motor rijdt op reguliere Euro 95-benzine.
Hoe is Zwart’s passie voor techniek eigenlijk ontstaan? "Tijdens de lagere school was ik veel met technisch lego bezig. Niet volgens bouwtekeningen, maar volgens eigen ontwerp. Op de middelbare school verschoof dat richting modelbouw (radiografisch bestuurbare bootjes). Daarnaast ontwierp en maakte ik mijn eerste ligfiets rond deze periode. Vanaf 16 jaar verschoof de interesse naar brommers en motorfietsen."
Zwart vertelt dat hij tijdens zijn opleiding Werktuigbouwkunde aan de Universiteit Twente is begonnen met zijspan rijden. "Ik had een 2-takt MZ met zijspan. Al snel bouwde ik zelf een schommelarm voorvork om de zijspancombinatie een beter stuurgedrag te geven. Later bouwde ik een LPG installatie in. Ja, dat kan wél bij een 2-takt. Tegen het eind van de studie ontwierp en bouwde ik een zijspancombinatie op basis van een BMW R100."
Na zijn studie heeft Zwart een eerstegraads lerarenopleiding afgerond. "Rond die tijd was ik werkzaam in de motorbranche en heb ik bijvoorbeeld het Tripteq Heeler zijspan ontworpen. Deze is nu serieproductie", zegt de trotse HAN-docent tot slot.
Verbaast me niks dit van meneer Zwart :)(meneer omdat ik een paar jaar geleden nog les van hem had). Mooi stukje werk!
Schitterend! Wijnand op de klompen! Succes met je verdere carriere.
afzender Theo van Duren – ATG
Geweldig en dat met een standaard 150cc motortje. In productienemen of bouwspecificaties op internet droppen kan iedereen er zelf 1 maken. Lpg tankje eronder en je rijd bijna voor nop