Elektromotor zonder zeldzame aardmetalen bij Hitachi

Het Japanse technologieconcern Hitachi heeft een elektromotor ontwikkeld waar geen zeldzame aardmetalen in verwerkt zijn. Daardoor kunnen dergelijke motoren in de toekomst mogelijk goedkoper worden geproduceerd.

Dat maakte Hitachi bekend. Fabrikanten worden dan ook minder afhankelijk van de import van grondstoffen uit China. Het bedrijf verwacht in 2014 te kunnen beginnen met de commerciële productie van de motoren. Het heeft vier jaar aan de vinding gewerkt. Ook andere Japanse bedrijven, waaronder autofabrikant Toyota, werken aan technologie om goedkoper elektromotoren te maken. De elektromotoren die nu in bijvoorbeeld elektrische auto’s en hybride modellen worden gebruikt, bevatten magneten met zeldzame metalen zoals neodymium en dysprosium. China heeft negentig procent van de markt in dergelijke grondstoffen in handen. Het land wordt ervan beticht de eigen industrie te bevoordelen door de export van de metalen te beperken. (bron: autointernationaal) 

Reacties

Sinds jaar en dag worden voor de aandrijving van elektrische voertuigen ook magneetloze motoren gebruikt, dus motoren die alleen bestaan uit koper, ijzen/staal en evt. aluminium. Asynchrone motoren worden het meeste gebruikt maar ook reluctance motoren zijn in opkomst. Asynchrone motoren kunnen, in een dynamische driving cycle, door toepassing van een geavanceerde aansturing, hetzelfde rendement behalen als motoren met magneten. Asynchrone motoren zijn goedkoper maar helaas wel iets zwaarder.

Geplaatst door: Godfried Puts op
Elektromotor zonder zeldzame aardmetalen bij Hitachi - Automobielmanagement.nl

Elektromotor zonder zeldzame aardmetalen bij Hitachi

Het Japanse technologieconcern Hitachi heeft een elektromotor ontwikkeld waar geen zeldzame aardmetalen in verwerkt zijn. Daardoor kunnen dergelijke motoren in de toekomst mogelijk goedkoper worden geproduceerd.

Dat maakte Hitachi bekend. Fabrikanten worden dan ook minder afhankelijk van de import van grondstoffen uit China. Het bedrijf verwacht in 2014 te kunnen beginnen met de commerciële productie van de motoren. Het heeft vier jaar aan de vinding gewerkt. Ook andere Japanse bedrijven, waaronder autofabrikant Toyota, werken aan technologie om goedkoper elektromotoren te maken. De elektromotoren die nu in bijvoorbeeld elektrische auto’s en hybride modellen worden gebruikt, bevatten magneten met zeldzame metalen zoals neodymium en dysprosium. China heeft negentig procent van de markt in dergelijke grondstoffen in handen. Het land wordt ervan beticht de eigen industrie te bevoordelen door de export van de metalen te beperken. (bron: autointernationaal) 

Reacties

Sinds jaar en dag worden voor de aandrijving van elektrische voertuigen ook magneetloze motoren gebruikt, dus motoren die alleen bestaan uit koper, ijzen/staal en evt. aluminium. Asynchrone motoren worden het meeste gebruikt maar ook reluctance motoren zijn in opkomst. Asynchrone motoren kunnen, in een dynamische driving cycle, door toepassing van een geavanceerde aansturing, hetzelfde rendement behalen als motoren met magneten. Asynchrone motoren zijn goedkoper maar helaas wel iets zwaarder.

Geplaatst door: Godfried Puts op