ARN bezorgd over sloop auto’s zonder toezicht

Een groot aantal oudere voertuigen wordt in Nederland aangemeld voor export zonder het land daadwerkelijk te verlaten, meldt ARN Auto Recycling.

"Zorgelijk", vindt Aarnout van Duuren, operationeel manager ARN Auto Recycling. "Deze zogeheten lekstromen zorgen voor veel financiële schade en ongewenste belasting van het milieu. De voertuigen worden namelijk zonder enig toezicht van de bevoegde instanties gesloopt. Als ARN doen we er dan ook alles aan om dit tegen te gaan."

Via ARN-bedrijven zijn vorig jaar 206.150 autowrakken verwerkt van de in totaal in Nederland voor demontage afgemelde 249.607 voertuigen. Daarmee daalde het marktaandeel van ARN van 87% in 2010 naar 83% in 2011. Oorzaak is onder meer de groei van sloop in eigen beheer.

De gemiddelde leeftijd van auto’s in Nederland kwam vorig jaar uit op 8,9 jaar (8,8 jaar in 2010). Het aantal oldtimers (25-plus) steeg met 13% naar ruim 251.000. Opvallende trend is ARN’s dalende marktaandeel bij het aantal wrakken (ruim 4% minder). Een verklaring is dat de sloop in eigen beheer groeide van ruim 7.500 voertuigen in 2010 naar ruim tienduizend in 2011. Van deze uitsluitend voor particulieren bedoelde regeling blijkt ook bedrijfsmatig gebruik te worden gemaakt. Het gevolg: illegale demontage zonder de benodigde vergunningen.

De export van gebruikte auto’s nam in 2011 toe met 35% en kwam uit op ruim 337 duizend auto’s. De gemiddelde leeftijd was hier 11,1 jaar, zes maanden meer dan in 2010. Analyse van de gegevens wijst op twee oorzaken van de gegroeide aantallen. Enerzijds worden vanwege een gunstige BPM-teruggaveregeling veel jonge auto’s geëxporteerd. Daarnaast wordt, zoals hierboven geschetst, ook alleen op papier geëxporteerd.

ARN bezorgd over sloop auto’s zonder toezicht - Automobielmanagement.nl

ARN bezorgd over sloop auto’s zonder toezicht

Een groot aantal oudere voertuigen wordt in Nederland aangemeld voor export zonder het land daadwerkelijk te verlaten, meldt ARN Auto Recycling.

"Zorgelijk", vindt Aarnout van Duuren, operationeel manager ARN Auto Recycling. "Deze zogeheten lekstromen zorgen voor veel financiële schade en ongewenste belasting van het milieu. De voertuigen worden namelijk zonder enig toezicht van de bevoegde instanties gesloopt. Als ARN doen we er dan ook alles aan om dit tegen te gaan."

Via ARN-bedrijven zijn vorig jaar 206.150 autowrakken verwerkt van de in totaal in Nederland voor demontage afgemelde 249.607 voertuigen. Daarmee daalde het marktaandeel van ARN van 87% in 2010 naar 83% in 2011. Oorzaak is onder meer de groei van sloop in eigen beheer.

De gemiddelde leeftijd van auto’s in Nederland kwam vorig jaar uit op 8,9 jaar (8,8 jaar in 2010). Het aantal oldtimers (25-plus) steeg met 13% naar ruim 251.000. Opvallende trend is ARN’s dalende marktaandeel bij het aantal wrakken (ruim 4% minder). Een verklaring is dat de sloop in eigen beheer groeide van ruim 7.500 voertuigen in 2010 naar ruim tienduizend in 2011. Van deze uitsluitend voor particulieren bedoelde regeling blijkt ook bedrijfsmatig gebruik te worden gemaakt. Het gevolg: illegale demontage zonder de benodigde vergunningen.

De export van gebruikte auto’s nam in 2011 toe met 35% en kwam uit op ruim 337 duizend auto’s. De gemiddelde leeftijd was hier 11,1 jaar, zes maanden meer dan in 2010. Analyse van de gegevens wijst op twee oorzaken van de gegroeide aantallen. Enerzijds worden vanwege een gunstige BPM-teruggaveregeling veel jonge auto’s geëxporteerd. Daarnaast wordt, zoals hierboven geschetst, ook alleen op papier geëxporteerd.