EV Innovations is al tien jaar druk met hun elektrisch bestelauto, die nu eindelijk in productie is gegaan en daardoor te koop is. De auto heeft een GVW van 3,5t en een laadvermogen van 1,7t. De fabrikant zegt dat hun model niet alleen emissie-vrij en geruisloos is, maar dat het zich wat betreft inzetbaarheid goed kan meten met dieselgestookte bestelauto’s. En dat komt door de snelle wisseltruc die het voor de accupakketten heeft voorzien. In vier minuten is die klus gepiept, wat redelijk vergelijkbaar is met een bezoek aan een tankstation. EV Innovations bouwt verschillende modellen, met een actieradius van 65 of 120 kilometer en een topsnelheid van 65 of 90 km/u. Alle denkbare uitvoeringen zijn mogelijk, van een chassis-cabine tot een mini-verhuiswagen.

De naam Bluebird is een opvallende keuze, aangezien deze associaties moet oproepen met gelijknamige voertuigen die snelheidsrecords vestigden (uitgezonderd de Datsun Bluebird). Sir Malcolm Campbell bestuurde ze in de jaren twintig en dertig ter land en ter zee, zijn zoon Donald in de jaren vijftig en zestig op dezelfde wijze. Kleinzoon Don Wales was houder van het snelheidsrecord voor elektrisch aangedreven auto’s (238 km/u) met de Electric Bluebird BE-3, die door hetzelfde team is gebouwd dat de elektrische bedrijfswagens maakt. Wales heeft overigens zijn zinnen gezet op een elektrisch snelheidsrecord van 500 mph (804 km/u) in 2013.