Fabrikanten worden het eens over universeel (snel)laden

Verschillende grote autofabrikanten hebben afgesproken hun ev’s van dezelfde laadinterface te zullen voorzien, namelijk het zogenoemde combined charging system (ccs). Die afspraak is van belang voor de verdere verspreiding van elektrische auto’s.

Het systeem wordt gepresenteerd op het 26e Symposium voor Elektrische Voertuigen in het Amerikaanse Los Angeles (6-9 mei). De deelnemende fanbrikanten komen uit Duitsland en uit de VS: Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche en Volkswagen willen het combined charging system inbouwen in hun auto’s. Met het systeem kan de accu zowel via een snellader (15 tot 20 minuten, maximaal 100 kW) als gewoon thuis worden geladen. De eerste laadstations zouden vanaf eind dit jaar beschikbaar zijn en de eerste ev’s worden vanaf 2013 met de laadtechniek uitgerust.

Het AC/DC-systeem combineert eenfase-laden met wisselstroom, snelladen met wisselstroom, gelijkstroomladen voor huishoudens en ultrasnel gelijkstroomladen bij snelladers bij tankstations met een interface. Zo kan de berijder overal laden, onafhankelijk van de stroombron en de laadsnelheid. De Society of Automotive Engineers (SAE) heeft, zo beweert Volkswagen, het combined charging system als standaardinterface aangemerkt. De Europese autokoepel Acea heeft voor 2017 voor alle nieuwe Europese auto’s dit systeem als standaard aangegeven. (bron:dpa/automobilwoche/autoproduction)

Fabrikanten worden het eens over universeel (snel)laden - Automobielmanagement.nl

Fabrikanten worden het eens over universeel (snel)laden

Verschillende grote autofabrikanten hebben afgesproken hun ev’s van dezelfde laadinterface te zullen voorzien, namelijk het zogenoemde combined charging system (ccs). Die afspraak is van belang voor de verdere verspreiding van elektrische auto’s.

Het systeem wordt gepresenteerd op het 26e Symposium voor Elektrische Voertuigen in het Amerikaanse Los Angeles (6-9 mei). De deelnemende fanbrikanten komen uit Duitsland en uit de VS: Audi, BMW, Chrysler, Daimler, Ford, General Motors, Porsche en Volkswagen willen het combined charging system inbouwen in hun auto’s. Met het systeem kan de accu zowel via een snellader (15 tot 20 minuten, maximaal 100 kW) als gewoon thuis worden geladen. De eerste laadstations zouden vanaf eind dit jaar beschikbaar zijn en de eerste ev’s worden vanaf 2013 met de laadtechniek uitgerust.

Het AC/DC-systeem combineert eenfase-laden met wisselstroom, snelladen met wisselstroom, gelijkstroomladen voor huishoudens en ultrasnel gelijkstroomladen bij snelladers bij tankstations met een interface. Zo kan de berijder overal laden, onafhankelijk van de stroombron en de laadsnelheid. De Society of Automotive Engineers (SAE) heeft, zo beweert Volkswagen, het combined charging system als standaardinterface aangemerkt. De Europese autokoepel Acea heeft voor 2017 voor alle nieuwe Europese auto’s dit systeem als standaard aangegeven. (bron:dpa/automobilwoche/autoproduction)