De bestuurder en twee passagiers kwamen afgelopen zaterdag in Shenzhen (Zuid-China) om bij een brand in een elektrische taxi van het type E6 van de Chinese autofabrikant BYD (Build your Dreams) na een aanrijding met een sportauto. Dit meldt Autohaus Online.

De fabrikant schreef een en ander toe aan de extreme omstandigheden van de botsing. Zo zou er met zeer hoge snelheid op de taxi zijn ingereden. Volgens de fabrikant waren de lithium-ion batterijen wel degelijk getest op brand en voldoen ze aan alle veiligheidsnormen. Het ongeluk werpt evenwel een schaduw op de plannen van BYD om samen met Daimler een  gemeenschappelijke elektrische auto voor de Chinese markt te bouwen. Ook de Amerikaanse investeerder Warren Buffett zou daarbij betrokken zijn.

"Het incident toont aan dat er nog steeds problemen zijn met de kwaliteit, design en technologie van elektrische auto’s," citeerde de Engels-talige krant ‘Global Times’ Su Hui, de vicedirecteur van de Chinese Auto Dealers Association. Hij sprak van een "waarschuwingssignaal". Lo Kok-Keung, een deskundige van de Hong Kong Polytechnic University, zei tegen de ‘South China Morning Post’, dat een volledig opgeladen lithium batterij kan exploderen bij een ernstig auto-ongeluk. "Het ongeluk kan kortsluiting veroorzaken, wat op zijn beurt de warmte van de batterij opjaagt en deze binnen enkele seconden kan doen laten ontploffen," aldus de ingenieur. "Dit is een groot verborgen risico van elektrische auto’s, die niet bestaat in benzineauto’s." Dit voorval zou een zware tegenslag voor de EV-ambities van de Chinese regering kunnen betekenen. Een lokale journalist bevestigde desgevraagd in opdracht van de provincie niet kritisch over het incident te zullen berichten.

In de stad Shenzhen, tevens vestigingsplaats van autofabrikant BYD, rijden volgens wetenschapstijdschrift Caixen ongeveer 300 elektrische en hybride voertuigen. Dit jaar moeten daaraan 2.000 elektrische bussen en taxi’s worden toegevoegd. Het tijdschrift citeerde ook deskundigen die stelde dat de testprocedure voor elektrische auto’s de snelle technologische ontwikkelingen nauwelijks bij kunnen benen. Een woordvoerster van Daimler in Stuttgart stelde dat het incident geen invloed heeft op de joint venture met BYD.

Mocht het ooit komen tot import van BYD-producten in Nederland dan is Autobinck Holding de importeur. Het Haagse autobedrijf verwierf al in 2008 de importrechten van BYD voor Nederland, Tsjechië, Slowakije, Hongarije en Slovenië.