Al eerder waren studiemodellen te zien, maar tegen een olympiscih decor onthulden de Duitsers de vrijwel definitieve versie. In grote lijnen is het elektrische gedeelte vrijwel identiek aan dat van BMW’s vierwieler i3. Zo worden dezelfde bij BMW gebouwde batterijmodules, laadtechniek en regel- en motorelektronica toegepast – in een kleinere versie. De i3 heeft bijvoorbeeld acht lithiumion modules en de scooter drie. Hoewel de tweewieler dus al aardig productierijp is, moeten de marketeers nog even geduld betrachten. De i3 debuteert pas eind 2013.

De C-evolution zal gebouwd worden in de BMW Motorrad fabrieken bij Berlijn. Zijn design heeft iets futuristisch, maar in alle andere opzichten is het als met een elektrische auto: opstappen en wegrijden. Juist door de enorme souplesse die elektrisch aandrijving aan de dag legt.

Dat het BMW menens is met de ontwikkeling van elektrische mobiliteit op twee wielen blijkt ook uit de investeringen die toeleveranciers doen. Zo staat de BMW e-scooter op speciale banden met lage rolweerstand (scheelt zo’n vijftien procent) van Metzeler. Enkele andere bandenmerken zullen vergelijkbare techniek gaan aanbieden.