Hij rijdt nog op diesel, maar is met zijn 1,5-liter inhoud alvast een stuk zuiniger dan de huidige Londense taxi’s. Saillant detail: hun 2,7-liter grote diesels zijn van Nissan afkomstig. Komt de nieuwe taxi niet met elektrische aandrijving, sinds de Leaf het stokpaardje van Nissan? Jawel, want die e-NV200 is reeds in Japan in gebruik en zal voor Europa in Barcelona worden gebouwd.   Nissan zegt dat de e-NV200 voor tests in Londen geschikt wordt gemaakt. De NV200 werd eerder al verkozen tot de exclusieve ‘Taxi of tomorrow’ voor de stad New York. De NV200 London Taxi is onderdeel van de strategie die Nissan wereldwijd voor taxivervoer ontwikkelt.

De dieselversie van de Nissan NV200 London Taxi wordt volgens Nissan lager geprijsd dan het huidige model van de London Taxi Company, de TX4. In de loop van een jaar zouden bestuurders van een Nissan NV200 London Taxi bijna vijftig procent op de brandstof kunnen besparen, een bedrag van circa 880 euro. Brandstofkosten vormen ongeveer tien procent van de totale bedrijfskosten van een taxibestuurder. De verlaging van de uitstoot is navenant: in plaats van de 209 g/km van de ‘groenste’ TX4 komt de Nissan tot een uitstoot van 138 g/km.

Burgemeester Boris Johnson: "De verbetering van de luchtkwaliteit van Londen zie ik als een van de voornaamste uitdagingen waarvoor ik mij als burgemeester gesteld zie. We hebben een belangrijke stap gezet door de leeftijd van taxi’s voor het eerst wettelijk te beperken. Ik ben daarom zeer tevreden dat fabrikanten de handschoen oppakken en reageren op de uitdaging die ik in mijn luchtkwaliteitstrategie heb geformuleerd om schadelijke uitstoot van taxi’s en brandstofverbruik te reduceren."

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding