Dit werd gedemonstreerd tijdens GM’s Electrification Experience. Het prototype levert een vermogen van 25 kW en 50 kWh aan energie voor verlichting en alle audiovisuele apparatuur in een unit, die werd gebruikt voor dit evenement en die niet was aangesloten op het elektriciteitsnetwerk.

"GM’s batterij-ontwikkeling gaat voort voor de gehele levensduur van de batterij, waaronder het hergebruik," zegt Pablo Valencia, manager van Battery Lifecycle Management. "In veel gevallen, wanneer de batterij van een elektrische auto aan het eind van zijn bestaan is als accu voor de toepassing in een voertuig, is slechts dertig procent van zijn leven verbruikt. Daarna kunnen de batterijen nog lang worden gebruikt voor andere toepassingen voordat de batterij gerecycled moet worden." GM en ABB hebben vorig jaar gedemonstreerd hoe een batterijpack van een Chevrolet Volt kan worden gebruikt om energie op te slaan en terug te voeren naar het netwerk, om te zorgen voor een aanvullende stroomvoorziening voor huishoudens en bedrijven.

Tijdens de demonstraties wordt het energie-opslagsysteem via het ABB Energy Storage Inverter systeem geladen met elektriciteit uit Volt-batterijen. Dezelfde applicatie kan voor een paar woningen of kleine bedrijven worden gebruikt in geval van een stroomuitval. Ook kan deze unit worden gebruikt om elektriciteit op te slaan in periodes dat de afnamekosten laag zijn, om later in piekuren te worden gebruikt. Daarnaast kan de unit ingezet worden voor het leveren van stroom wanneer een zonne- of windenergievoorziening tijdelijk niet genoeg elektriciteit opwekt. Deze functies kunnen in de toekomst door nutsbedrijven worden ingezet om de kosten voor de consument te verlagen en de kwaliteit van de stroomvoorziening te verbeteren.

"We laten zien hoe snel dit researchconcept kan worden omgezet in realiteit," zegt Allen Burchett, directeur voor business development van ABB in Noord-Amerika. "Het ABB-GM Volt batterijsysteem is wereldwijd het eerste project voor het hergebruik van batterijen als een mogelijke energie back-up voor woningen en voor ander commercieel gebruik. We zullen het systeem spoedig op het elektriciteitsnetwerk aansluiten om de technische evaluatie af te ronden."

 GM wil dat zijn batterijsystemen die in toekomstige Chevrolet-, Buick-, GMC- en Cadillac-modellen worden gebruikt, milieutechnische en sociaal-maatschappelijke voordelen bieden nadat ze in auto’s zijn gebruikt. Lang voordat een batterij moet worden gerecycled, biedt hergebruik de gelegenheid te profiteren van de resterende capaciteiten van de batterij.