Een ombouw als deze was nieuw voor de RDW die de auto’s aan een grondig keuringstraject heeft onderworpen. Met goed resultaat want vanaf deze week zweven de twee omgebouwde Eenden op kenteken stil door de straten van Gouda en Amsterdam. Door de RDW-goedkeuring is nu de weg vrij om meer en ook andere oldtimers om te bouwen naar elektrische aandrijving. De eerste bestellingen zijn al binnen, er wordt inmiddels gebouwd aan nog twee auto’s, namelijk een HY-bus en een DS.    

De twee omgekeurde 2CV’s zijn een Transat uit 1984 en een AZAM ( 1965) en zijn zo’n honderd kilogram zwaarder dan het origineel. De auto’s hebben afhankelijk van het accupakket een actieradius van 100 tot 200 kilometer en zijn sneller dan het origineel. De elektrische Eend rijdt 135 km/u, waar het origineel  120km/u haalt. De laadtijd van de accu’s bedraagt tussen 6 en 8,5 uur. De benzinemotor is vervangen door een driefase-asynchroonmotor zoals ook gebruikt in moderne fabrieksauto’s. Alle gevoelige elektronica is netjes afgeschermd in verband met radiostoring en immuniteit. De benzinetank is vervangen door de laatste generatie polymeer-ijzeroxide accu’s (lithium-ion) met een batterijmanagementsysteem van 123electric, waardoor de accu’s optimaal behandeld worden. Dit zou resulteren in een levensduur van drieduizend laadcycli. "De accu’s moeten zorgvuldig behandeld worden, dat is van groot belang voor de levensduur", aldus woordvoerder Jos van Oosten.  "Het rijden van een klassieke elektrische auto is interessant want het enige wat je moet afschrijven is het accupakket. De rest behoudt zijn waarde."

Traction Électrique is een samenwerkingsverband tussen ZEVparts (Leen de Bodt), 2CV-électrique (Ruben Stern) en Knooppunt Everdingen (Jos van Oosten). Gezamenlijk zijn de twee elektrische eenden ontwikkeld volgens de nieuwe regelgeving en bij de RDW in Lelystad ter keuring aangeboden als serie.

Zie impressie