Milieudoelstelling Volkswagen Groep in rapport

De Volkswagen Groep heeft een nieuw duurzaamheidsrapport gepresenteerd waarin bijvoorbeeld staat dat in 2020 de uitstoot van broeikasgassen bij de productie met veertig procent moet zijn verminderd. Anderzijds wil het concern (zoals zovele merken) steeds méér auto’s verkopen. Dus van uitstootvermindering zal weinig sprake zijn.

De doelstellingen in het rapport lijken mooi en zijn ook serieus te nemen, al was het maar vanwege de enorme investeringen die het concern doet. Maar hetzelfde Volkswagen wil zijn wereldwijde jaarafzet (vorig jaar 9,3 miljoen eenheden) verder vergroten tot meer dan tien miljoen stuks. Het is immers de ambitie van Volkswagen de grootste autofabrikant ter wereld te worden. Enerzijds moet dit gebeuren door vergroting van het marktaandeel, dus ten koste van de concurrentie. Maar anderzijds moet het vooral gebeuren door groei van de afzet over de hele wereld, en met name in China en de opkomende economieën. De absolute groei van het wagenpark zal dus de winst die men op het gebied van CO2-uitstoot doet weer teniet doen. Bovendien heeft Volkswagen de merken Lamborghini, Bugatti en Bentley in zijn gelederen. En dat helpt natuurlijk ook niet echt.

Maar afgezien hiervan, heeft het Volkswagen-concern zich als een van de grootste bedrijven ter wereld ambitieuze doelen gesteld als het gaat om duurzaamheid. Alle merken en divisies van de Volkswagen Groep werken ‘aan een  zo goed mogelijk gebruik van energie en grondstoffen’. Die inspanningen betalen zich uit, zegt het bedrijf, want in de afgelopen twee jaar is het energie- en watergebruik bij de productie van auto’s met tien procent verminderd. De gemiddelde CO2-uitstoot van de auto’s van de Volkswagen Groep is tussen 2010 en 2012 afgenomen van 144 tot 134 g/km en er zijn nu 245 modellen beschikbaar met een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 120 g/km. Om de eigen doelen te halen, wordt elke nieuwe modelgeneratie tien tot vijftien procent zuiniger dan de voorganger, zo benadrukt het concern. De komende jaren wordt tweederde van het totaal geplande investeringsbudget (dus 41 miljard van de 62 miljard euro) ingezet voor zuinigere voertuigen, nieuwe aandrijfconcepten en schonere productiemethoden.  In 2015 moet de gemiddelde gemeten CO2-uitstoot van het complete gamma van de groep met dertig procent zijn teruggebracht om op een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 120 g/km uit te komen. Dat zal ook wel moeten, want anders haalt Volkswagen de EU-norm voor 2020 niet. Die is immers 95 g/km. Volkswagen Groep gaat 600 miljoen euro investeren in de verdere ontwikkeling van het gebruik van hernieuwbare energie (zon, wind, waterkracht) voor zijn fabrieken.

Download het Duurzaamheidsverslag 2012 (grootte 15 MB) van Volkswagen Groep of lees het op de speciale website.

 Volkswagen Groep Duurzaamheidrapport 2012.
Milieudoelstelling Volkswagen Groep in rapport - Automobielmanagement.nl

Milieudoelstelling Volkswagen Groep in rapport

De Volkswagen Groep heeft een nieuw duurzaamheidsrapport gepresenteerd waarin bijvoorbeeld staat dat in 2020 de uitstoot van broeikasgassen bij de productie met veertig procent moet zijn verminderd. Anderzijds wil het concern (zoals zovele merken) steeds méér auto’s verkopen. Dus van uitstootvermindering zal weinig sprake zijn.

De doelstellingen in het rapport lijken mooi en zijn ook serieus te nemen, al was het maar vanwege de enorme investeringen die het concern doet. Maar hetzelfde Volkswagen wil zijn wereldwijde jaarafzet (vorig jaar 9,3 miljoen eenheden) verder vergroten tot meer dan tien miljoen stuks. Het is immers de ambitie van Volkswagen de grootste autofabrikant ter wereld te worden. Enerzijds moet dit gebeuren door vergroting van het marktaandeel, dus ten koste van de concurrentie. Maar anderzijds moet het vooral gebeuren door groei van de afzet over de hele wereld, en met name in China en de opkomende economieën. De absolute groei van het wagenpark zal dus de winst die men op het gebied van CO2-uitstoot doet weer teniet doen. Bovendien heeft Volkswagen de merken Lamborghini, Bugatti en Bentley in zijn gelederen. En dat helpt natuurlijk ook niet echt.

Maar afgezien hiervan, heeft het Volkswagen-concern zich als een van de grootste bedrijven ter wereld ambitieuze doelen gesteld als het gaat om duurzaamheid. Alle merken en divisies van de Volkswagen Groep werken ‘aan een  zo goed mogelijk gebruik van energie en grondstoffen’. Die inspanningen betalen zich uit, zegt het bedrijf, want in de afgelopen twee jaar is het energie- en watergebruik bij de productie van auto’s met tien procent verminderd. De gemiddelde CO2-uitstoot van de auto’s van de Volkswagen Groep is tussen 2010 en 2012 afgenomen van 144 tot 134 g/km en er zijn nu 245 modellen beschikbaar met een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 120 g/km. Om de eigen doelen te halen, wordt elke nieuwe modelgeneratie tien tot vijftien procent zuiniger dan de voorganger, zo benadrukt het concern. De komende jaren wordt tweederde van het totaal geplande investeringsbudget (dus 41 miljard van de 62 miljard euro) ingezet voor zuinigere voertuigen, nieuwe aandrijfconcepten en schonere productiemethoden.  In 2015 moet de gemiddelde gemeten CO2-uitstoot van het complete gamma van de groep met dertig procent zijn teruggebracht om op een gemiddelde CO2-uitstoot van minder dan 120 g/km uit te komen. Dat zal ook wel moeten, want anders haalt Volkswagen de EU-norm voor 2020 niet. Die is immers 95 g/km. Volkswagen Groep gaat 600 miljoen euro investeren in de verdere ontwikkeling van het gebruik van hernieuwbare energie (zon, wind, waterkracht) voor zijn fabrieken.

Download het Duurzaamheidsverslag 2012 (grootte 15 MB) van Volkswagen Groep of lees het op de speciale website.

 Volkswagen Groep Duurzaamheidrapport 2012.