Het bedrijf is niet in staat gebleken extra fondsen te werven. Ook is er gebrek aan voldoende financiële middelen om de activiteiten voort te zetten. Alles bij elkaar reden voor Better Place om via het hof de rechten van zijn employees, klanten en crediteuren te willen beschermen. Er is geen mededeling gedaan over of en hoe deze stap van invloed zal zijn op de operaties van Better Place in andere delen van de wereld.

Oprichter Shai Agassi lanceerde Project Better Place enkele jaren geleden als een creatieve oplossing voor het belangrijkste probleem van elektrische auto’s: bereik en laadtijd. Het concept bood de mogelijkheid snel de accu’s om te wisselen bij servicestations langs de weg, in plaats van de accu zelf op te laden.

De technische uitdagingen zijn volgens de Raad van Bestuur met succes overwonnen, maar er bleef een scala van obstakels, ondanks de enorme inspanning en middelen die  zijn ingezet. In een verklaring bij het liquidatieverzoek zegt de RvB: "Dit is een zeer trieste dag voor ons allemaal. Wij staan achter de oorspronkelijke visie, zoals geformuleerd door Shai Agassi, voor het creëren van een groen alternatief om onze afhankelijkheid van vervuilende transporttechnologieën te reduceren."

Volgens Associated Press verwierf Better Place circa 850 miljoen dollar van investeerders zoals General Electric, HSBC Holdings en de Europese Investeringsbank. De grootste aandeelhouder was Israel Corp. van miljardair Idan Ofer. Eerder deze maand vroeg Coda, fabrikant van elektrische auto’s, faillissement aan. Autoproducent Fisker wacht op een overnamebod. Ook werden recentelijk verschillende bedrijven die accutechnologie ontwikkelen gedwongen te herstructureren of te sluiten.