Infiniti zal niet op korte termijn de elektrische concept car naar de markt brengen. Detroit Electric start de productie van de SP:01 niet op de aangekondigde datum. En ook bij Mitsubishi Motors is er een grote ‘niet’: de productie van Outlander Plug-in hybride is nog niet herstart.

De Japanse fabrikant denkt dat eind augustus weer auto’s gebouwd zullen worden. Als het goed gaat, ligt het volume dan op 4.000 exemplaren per maand. Wat dat precies betekent voor de circa 12.500 Nederlanders die hem graag dit jaar willen hebben, is nog onbekend. Kopers die de auto na 1 januari 2014 ontvangen moeten rekenen met een fiscale bijtelling voor privégebruik van pakweg 15.000 euro bruto (60 maanden). Wie hem wel voor de genoemde datum krijgt, kan 5 jaar rekenen met 0 euro. De Nederlandse importeur gaat ervan uit dat de auto’s dit jaar nog komen.

Nog een laatste ‘niet’: volgens onderzoek van CE Delft gebruiken Opel Ampera-rijders en Toyota Prius Plug-in rijders de auto niet optimaal. Inderdaad, er worden relatief veel  benzinekilometers gemaakt. Volgens het onderzoek, in opdracht van Toyota en Opel, is het allemaal nog even wennen voor de rijders.

De auteurs stellen dat onder meer financiële en fiscale prikkels ervoor moeten zorgen dat de gebruiker meer elektrische kilometers maakt. De bal ligt in dat geval bij de werkgever en overheid. Door het rapport laaide het debat over alle  fiscale voordelen wederom op: de daadwerkelijke CO2-reductie van halfelektrische auto’s staat in schril contrast met de tienduizenden euro’s fiscaal voordeel op aanschaf en gebruik van de auto’s.

Er is ook goed nieuws van het elektrisch front: de Nederlandse busbouwer VDL heeft zijn elektrische stadsbus klaar,  Car2Go (met elektrische smart fortwo’s) breidt het werkterrein uit naar Amsterdam-Noord, Nissan verlengt de garantie op de accu in de LEAF en de volelektrische supercar van Rimac (750.000 euro) was in ons land te bewonderen.