Op Le Mans waren het de Duitsers die de zege veroverden. De Audi R18 e-tron quattro heeft twee 80 kW elektomotoren die de voorwielen helpen aandrijven. De concurrentie kwam van het Japanse Toyota dat ook elektrische aandrijving inzet (221 kW) om de TS030 Hybrid sneller voorwaarts te stuwen.
Aan de andere zijde van het elektrisch spectrum zijn het de Zweden die zich warmlopen. Volvo testte inductietechniek voor het rijdend laden van accu’s. Niet ver van het Zweedse hoofdkantoor ligt een strook asfalt waar vrachtwagens al rijdend stroom tanken. In België is haalbaarheidsonderzoek afgerond naar de mogelijkheden van inductieladen waarbij een Volvo C30 BEV wordt ingezet. In dit geval vindt het opladen plaats tijdens het parkeren. De inductietechniek heeft een efficiency van negentig procent. De onderzoekers willen het met partners omzetten in een internationale business.
Niet alleen raceauto’s en technische innovaties halen het nieuws – ook bestaande modellen komen aanb bod in de media. Nissan biedt Leaf-rijders een elektrische rit aan van bijna duizend kilometer: de auto mag gratis mee met de autotrein van Parijs naar Nice. Onderweg wordt de accu geladen. Voor de zuinige Hollanders met vakantieplannen: in Antwerpen en Brussel staan snelladers, de volgende bevindt zich in Valenciennes. Daarna gaapt er een snelladerloos gebied van tweehonderd kilometer tot Parijs. Dat wordt dus overnachten – en opladen. (bron: ZERauto)
Link Snelheidsrecord
Link FIA Formula E
Link Audi R18
Link Toyota RS030 Hybrid
Link Test draadloos rijdend opladen
Link test draadloos opladen België