In 2011 was 35 procent van de nieuwe auto’s voorzien van deze brandstofbesparende technologie en in 2010 slechts 22 procent. Het gaat dus snel, laat Dr. Ulrich Kirschner, voorzitter van de Bosch-afdeling Starter Motors and Generators, weten. "In heel wat voertuigmodellen behoort start/stop inmiddels tot de standaarduitrusting. De veeleisende CO2-doelstellingen zullen ook in de toekomst voor een erg dynamische marktontwikkeling van start/stop zorgen."

Bosch gelooft dat in 2017 meer dan 70 procent van de nieuw verkochte auto’s in West-Europa met start/stopsystemen zijn uitgerust.

Start/stopsystemen verminderen het brandstofverbruik en bijgevolg de CO2-uitstoot. In de nieuwe Europese Rijcyclus loopt die besparing op tot vijf procent, in het stadsgedeelte zelfs tot acht procent. In het drukke stadsverkeer, vooral tijdens het spitsuur, is de mogelijke besparing nog groter.

Om het verbruik en de CO2-uitstoot nog verder te laten dalen, verruimen de ingenieurs van Bosch continu de stilstandtijd van de motor: eerst bij het uitlopen van het voertuig en tegen 2016 ook tijdens de rit, wanneer de bestuurder geen gas geeft. Ook in deze langere periodes met uitgeschakelde motor zijn alle veiligheids- en comfortfuncties gewaarborgd. Volgens Bosch kunnen de toekomstige start/stopsystemen – afhankelijk van het rijprofiel – nog eens tot tien procent extra brandstof besparen.