De verbreken van de overeenkomst, die nog in augustus 2011 werd aangekondigd, suggereert dat Ford meer vertrouwen heeft dan twee jaar geleden dat men technologie heeft die net zo goed is als die van Toyota. Ford kondigde ook aan dat men tweehonderd ingenieurs gaat aannemen die de hybride technologie moeten ontwikkelen. Ford verkocht in het tweede kwartaal vijf keer zoveel hybrids als in het tweede kwartaal van 2012. Men verwacht dat kopers van light trucks en suv’s in de toekomst meer op brandstofverbruik zullen gaan letten.

‘Ford gaat hybride techniek voor achterwielaandrijving zelf verder ontywikkelen", verklaart het bedrijf. ‘Ford loopt op schema om nog in dit decennium achterwielaangedreven pick-ups en suv’s te kunnen voorzien van hybride aandrijving.’ Volgens een analist van Guggenheim Partners, Matt Stover, in Financial Times zou Ford in het vooruitzicht hebben dat men royalties aan Toyota moet gaan betalen voor het gebruik van de hybride systemen. Daarom zou men ervoor gekozen hebben ze zelf te ontwikkelen. "Waarschijnlijk heeft het meer te maken met het vertrouwen van Ford in zichzelf dan met Toyota", zegt hij.

Toyota zegt dat de beide partners hebben besloten ‘individueel’ hun hybride systemen te ontwikkelen.Toyota verkocht twee miljoen hybrides van Toyota’s en Lexus in de VS, ongeveer zeventig procent van de verkochte hybrides daar. Toyota is succesvoller geweest dan welke autofabrikant dan ook met de verkoop van hybrides. Zo verkochten de Japanners alleen van de Prius vijf miljoen eenheden wereldwijd.  Ford verkocht in de laatste drie maanden 24 duizend hybrides.

Ford en Toyota blijven wel samenwerken op het gebeid van telematica. Toyota heeft in Europa een samenwerking met BMW op gebied van alternatieve aandrijvingen (brandstofcellen). (bron: FT)