Dat blijkt uit de jaarrapportage van AgentschapNL met als titel: ‘Verdienpotentieel Elektrisch Vervoer in Nederland, stand van zaken medio 2013′. Aanjagers zijn er ook voor het volgend jaar te starten Formula E, een Formule 1 maar dan voor elektrische racebolides. Onlangs heeft zich een klinkende naam gemeld: Andretti Autosport. Een team van Mario Andretti, die in 1978 wereldkampioen Formule 1 werd. Na Drayson Racing en China Racing is dit het derde team dat volgend jaar aan de start staat van races in onder meer Berlijn, Rome en Londen. Er is plaats voor tien teams die elk vier auto’s mogen inzetten. Misschien dat de studenten van de TU in Delft maar eens moeten kijken of ze een plekje in de Formula E kunnen bemachtigen. Zij zijn met hun elektrische en vierwielaangedreven DUT13 hard op weg om de wereldtitel in de wachten te slepen in de Formula Student Competitie, met in de elektrische klasse vvertig teams.

Een leuke opsteker is er voor Mitsubishi. De Japanners, die prima scoren in Nederland met de plug-in hybride Outlander, zijn door het Australische bedrijf  Evans Electric ‘getrakteerd’ op een Mitsubishi Lancer Evolution 3 (rally-auto) met elektrische aandrijving op alle vier de wielen. Dat gebeurt met schijfvormige elektromotoren die aan de achterkant in de velgen  worden geplaatst en de wielen dus rechtstreeks aandrijven. Elke motor levert maximaal 204 pk en 625 Nm koppel. Klinkt goed. Evans Electric onderhandelt al over productie met diverse automotive leveranciers. (bron: ZERauto)

Elktrische mobiliteit banengenerator
Andretti elektrische racer
Raceteam TU Delft
Motor in het wiel
www.zerauto.nl