Duitse DLR: nog heel lang benzine in auto

Over 25 jaar zullen auto’s de helft aan CO2 per kilometer uitstoten in vergelijking met nu. Dat voorspelt het Duitse centrum voor Lucht- en Ruimtevaart (DLR) in een wetenschappelijke studie die is uitgevoerd in opdracht van MWV, een koepelorganisatie van oliebedrijven. En wat blijkt? We blijven nog járen lang olie in auto’s gebruiken.

Volgens het onderzoek zullen tegen die tijd de auto’s overwegend rijden op elektriciteit, benzine en diesel maar ook het gebruik van gas en waterstof zal toenemen. Een heel belangrijke drijfveer voor de samenstelling van de toekomstige vloot zal het verloop van de CO2-eisen van de politiek zijn. De wetenschappers van DLR gaan ervan uit dat in 2020 de norm van 95 gram per kilometer komt te liggen en in 2030 op 70 g/km. Vervolgens denkt men dat de norm voor 2040 verder wordt verlaagd naar 45 g/km.  

Volgens de drie auteurs zijn voor een verregaande terugdringing van de uitstoot van CO2 meer geavanceerde hybride-varianten nodig die een grotere actieradius mogelijk maken. "De aanscherping van de normen leidt ertoe dat het niveau van elektrificatie van de vloot verder zal stijgen", zegt de studie. Maar het zou nog steeds om hybrides gaan met een verbrandingsmotor op benzine of diesel. "Batterij-elektrische auto’s kunnen nog niet voldoen aan de eisen van veel klantengroepen en ze zijn voor de meerderheid van de klanten te duur. Ze zullen nog lang voor nichemarkten worden gebruikt."  Zelfs over 25 jaar in 2040 zou maar liefst 85 procent van de nieuwe auto’s en 95 procent van de totale vloot (ook) nog een verbrandingsmotor hebben, denken de onderzoekers.

 MWV studie 2013 Duitsland verbruik minerale olie in auto’s.

De nieuwe technologieën zijn weliswaar zuiniger maar duurder en de besparing op het verbruik zou de hogere aanschafprijs niet compenseren. "We gaan ervan uit dat de gemiddelde meerkosten  in de komende dertig jaar afhankelijk van het voertuigsegment tussen de 22 en de dertig procent zullen liggen." De Duitse overheid zou rekening moeten houden met een daling van de accijnsinkomsten uit diesel en benzine met 53 procent in het jaar 2040.  In de periode 2010 tot 2040 gaat het cumulatief dan over een inkomstendaling van driehonderd miljard euro voor de schatkist.

Voor de opdrachtgever (de oliebedrijven) is het van doorslaggevend belang dat fossiele energiebronnen ook in de toekomst nog een rol bij de individuele mobiliteit zullen spelen. "De personenauto zal nog voor lange tijd op een mix van brandstof en elektriciteit rijden", aldus de woordvoerder van koepelorganisatie MWV. "Olie is een belangrijk onderdeel van de oplossing." (bronnen: dpa/ruc/ automobilwoche)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ik zou graag de MWV studie pdf lezen, maar de pagina bestaat niet

Geplaatst door: Elmer op

Bij werkt de MMW pdf ook niet.

Geplaatst door: Koos Smulders op

Bij mij werkt hij ook niet

Geplaatst door: Kees op

Bij mij werkt hij ook niet

Geplaatst door: Kees op

PDF niet te vinden!!!
Al snel achterhaalde studie dus.

Geplaatst door: Henk op
Duitse DLR: nog heel lang benzine in auto - Automobielmanagement.nl

Duitse DLR: nog heel lang benzine in auto

Over 25 jaar zullen auto’s de helft aan CO2 per kilometer uitstoten in vergelijking met nu. Dat voorspelt het Duitse centrum voor Lucht- en Ruimtevaart (DLR) in een wetenschappelijke studie die is uitgevoerd in opdracht van MWV, een koepelorganisatie van oliebedrijven. En wat blijkt? We blijven nog járen lang olie in auto’s gebruiken.

Volgens het onderzoek zullen tegen die tijd de auto’s overwegend rijden op elektriciteit, benzine en diesel maar ook het gebruik van gas en waterstof zal toenemen. Een heel belangrijke drijfveer voor de samenstelling van de toekomstige vloot zal het verloop van de CO2-eisen van de politiek zijn. De wetenschappers van DLR gaan ervan uit dat in 2020 de norm van 95 gram per kilometer komt te liggen en in 2030 op 70 g/km. Vervolgens denkt men dat de norm voor 2040 verder wordt verlaagd naar 45 g/km.  

Volgens de drie auteurs zijn voor een verregaande terugdringing van de uitstoot van CO2 meer geavanceerde hybride-varianten nodig die een grotere actieradius mogelijk maken. "De aanscherping van de normen leidt ertoe dat het niveau van elektrificatie van de vloot verder zal stijgen", zegt de studie. Maar het zou nog steeds om hybrides gaan met een verbrandingsmotor op benzine of diesel. "Batterij-elektrische auto’s kunnen nog niet voldoen aan de eisen van veel klantengroepen en ze zijn voor de meerderheid van de klanten te duur. Ze zullen nog lang voor nichemarkten worden gebruikt."  Zelfs over 25 jaar in 2040 zou maar liefst 85 procent van de nieuwe auto’s en 95 procent van de totale vloot (ook) nog een verbrandingsmotor hebben, denken de onderzoekers.

 MWV studie 2013 Duitsland verbruik minerale olie in auto’s.

De nieuwe technologieën zijn weliswaar zuiniger maar duurder en de besparing op het verbruik zou de hogere aanschafprijs niet compenseren. "We gaan ervan uit dat de gemiddelde meerkosten  in de komende dertig jaar afhankelijk van het voertuigsegment tussen de 22 en de dertig procent zullen liggen." De Duitse overheid zou rekening moeten houden met een daling van de accijnsinkomsten uit diesel en benzine met 53 procent in het jaar 2040.  In de periode 2010 tot 2040 gaat het cumulatief dan over een inkomstendaling van driehonderd miljard euro voor de schatkist.

Voor de opdrachtgever (de oliebedrijven) is het van doorslaggevend belang dat fossiele energiebronnen ook in de toekomst nog een rol bij de individuele mobiliteit zullen spelen. "De personenauto zal nog voor lange tijd op een mix van brandstof en elektriciteit rijden", aldus de woordvoerder van koepelorganisatie MWV. "Olie is een belangrijk onderdeel van de oplossing." (bronnen: dpa/ruc/ automobilwoche)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

Ik zou graag de MWV studie pdf lezen, maar de pagina bestaat niet

Geplaatst door: Elmer op

Bij werkt de MMW pdf ook niet.

Geplaatst door: Koos Smulders op

Bij mij werkt hij ook niet

Geplaatst door: Kees op

Bij mij werkt hij ook niet

Geplaatst door: Kees op

PDF niet te vinden!!!
Al snel achterhaalde studie dus.

Geplaatst door: Henk op