De wereldpremière van de i3 vond eind juli plaats in drie miljoenensteden op de wereld, namelijk London, New York en Peking. Dat nu voor Nederland is gekozen, heeft nog een andere redenen: onze stimuleringsmaatregelen voor elektrische auto’s en de enorme hoeveelheid laadpalen, met name in en om Amsterdam. Dat laatste werd overduidelijk tijdens de eerste ritten. Na het ingeven van de gewenste bestemming – in dit geval hartje Amsterdam, verscheen op de digitale kaart een woud van laadpalen. Via een speciale app voor iPhone – die voor Android is (nog) niet beschikbaar – kan de bestuurder trouwens van te voren al plannen waar hij eventueel kan gaan laden en eventueel de airco activeren. De actieradius van onze testauto’s begon met 144 km, ruim genoeg om van Schiphol via de Bollenstreek naar Zandvoort te rijden en terug via Ouderkerk, langs de Amstel naar de Amstel Parking, waar de twintig beschikbare oplaadstations voor BMW waren gereserveerd en waar opladen voor iedereen gratis is. Op de display was toen te zien dat er nog voor 45 kilometer energie aanwezig was. De stad Amsterdam is uiteraard verheugd over de aanwezigheid van de internationale media. In totaal komen tussen 7 en 31 oktober rond de negenhonderd journalisten uit alle werelddelen naar ons land. Zij verbazen zich in onze hoofdstad vooral over het enorme aantal fietsers dat rond vijf uur over straat rijdt en over het gigantische aantal tweewielers dat tegen gebouwen, hekken, op stoepen en langs grachten ‘geparkeerd’ staat.

BMW heeft veel tijd en geld gestopt in de ontwikkeling van de i3, ook op het gebied van rijkwaliteiten want ook elektrisch rijden moet natuurlijk Fahrfreude brengen. Speciale aandacht is besteed aan en wat minder drastisch verloop van acceleratie en afremmen met de elektromotor, zoals dat nog het geval was met de elektrische Mini E, die de afgelopen jaren in een testproject in diverse wereldsteden is ingezet. De auto heeft banden met lage rolweerstand, ze zijn op 19-inch wielen gemonteerd maar ze zijn in verhouding smal: 155 voor en achter. Als optie zijn achter 175/60 banden leverbaar, die dan weer standaard op de versie met range extender worden gemonteerd.

De BMWi3 is vanaf 16 november bij de dealers. De auto kost 35.500 euro, de prijs voor de variant met range extender bedraagt veertig mille. BMW geeft acht jaar of honderdduizend kilometer garantie op de accu, waarvan de restcapaciteit in die periode niet onder 70 procent zou mogen dalen. Maar voor niets gaat de zon op want de laadkabel en wallbox kosten 849 euro extra. Plus: voordat deze wordt gemonteerd, is een pre-check van de elektra nodig waarvoor men ook nog eens 99 euro berekend. En, last but not least, een aparte kabel om aan publieke laadpalen te kunnen laden kost 199 euro extra. Dus, in feite kost de auto 1.150 euro meer dan de genoemde prijs. (HHemmes)

In een poll op de homepage van Automobiel Management is de afgelopen periode gevraagd of men verwacht dat de i3 een succes wordt. Ruim vierhonderd lezers vulden deden mee aan de peiling en een opmerkelijke score was uiteindelijk het resultaat want precies 43 procent denkt van wel – en precies 43 procent denkt van niet.