Dongfeng bouwt in Wuhan, zijn vestigingsplaats in Centraal-China een nieuwe fabriek voor ev’s en plug-in hybrides. Het bedrijf investeert volgens een lokale krant circa 290  miljoen euro in de faciliteit, die  eind 2014 klaar moet zijn. Er zullen aanvankelijk jaarlijks 160 duizend auto’s van de band rollen. Dongfeng Motor Corp is een staatbedrijf en één van de grootse truckfabrikanten van China. De personenauto’s worden op de markt gebracht onder het merk Aeolus.

BMW wil vaart maken met het op de Chinese markt brengen van zijn elektrische modellen en heeft inmiddels een leaseprogramma ingevoerd voor de ActiveE, de op de 1-serie gebaseerde elektrische sedan. In juni zijn contracten afgesloten met 35 particulieren, in Peking en Shenzhen in zuid-China voor de lease van de auto met een looptijd van een jaar voor een bedrag van rond de vijfhonderd euro per maand. Begin deze maand introduceerde BMW in Peking zijn elektrische i3, die begin volgend jaar daar op de markt komt.

Peking zal zijn taxivloot uitbreiden met verder 350 elektrische taxi’s, waarmee het aantal boven de duizend zal uitkomen. Van de 350 exemplaren worden er 150 ingezet in het stadsdistrict Changping en 200 in Tongzhou, beide aan de rand van Peking. Voorlopig blijven de taxi’s allen rijden in deze voorsteden, als gevolg van de beperkte actieradius en het gebrek aan laadstations. De auto’s worden gebouwd door de beide staatsbedrijven Beijing Automotove en Changan. De stad heeft in totaal 66 duizend taxi’s.

De Chinese overheid heeft onlangs aangekondigd laadstations te zullen subsidiëren om de marktinvoering van ev’s te bevorderen, maar gaf nog geen details vrij. In 2010 startte de regering met subsidiemaatregelen voor ev’s en plug-in hybrides in de steden Shanghai, Shenzhen, Cangcun, Hangzhau en Hefei maar er waren toen geen subsidies voorzien voor het plaatsen van laadstations. De maatregelen werden vorig jaar beëindigd, maar de overheid onderzoekt momenteel om ze opnieuw en in meer steden in te voeren. (H.Hemmes)