Wel zijn er per land grote verschillen. In Frankrijk (waar Renault en de Franse Staat de geesten rijp heeft gemaakt voor elektrische auto’s) verwacht BMW dit jaar bijna 10.000 elektrische auto’s te verkopen, tegenover slechts 4.000 stuks in Duitsland. In de VS zouden dat er tussen 60.000 en 90.000 kunnen zijn. "Een totaal andere dimensie", aldus Reithofer. "We hebben onze productiecapaciteit conservatief gepland en zullen de i3 naar die markten brengen waar de omstandigheden het gunstigst zijn".

Ook de i8 gaat verkooptechnisch erg lekker. Het eerste productiejaar is inmiddels volledig uitverkocht. Het BMW logo schept kennelijk genoeg vertrouwen om meteen over te gaan tot aanschaf, ondanks dat de testervaringen met het model beperkt zijn. De eerste i8 werd pas deze maand afgeleverd. In Nederland start de levering van de i8, die bij ons circa 128.000 euro gaat kosten, begin volgend jaar. De officiële aankondiging dat het eerste productiejaar inmiddels is uitverkocht, is overigens moeilijk te verifiëren, want BMW wil niet kwijt hoeveel exemplaren zij dit komend jaar van de i8 wil bouwen, noch wat de productiecapaciteit van de elektrische sportwagen is.

Dat de Duitsers de voortvarende start van zijn ‘i’ submerk graag in de verf zet is begrijpelijk, maar toch is voorzichtigheid geboden. Een sterke verkoopstart is bij elektrische auto’s, tot de Renault Twizy en Tesla Model S toe, de regel. Maar vaker dan de autobranche lief is, valt de vraag sterk terug als de ‘honger’ bij liefhebbers van hightech gestild is. De verkoopstatistieken tonen aan dat de eerste elektrische auto die een duurzaam verkoopsucces is nog gebouwd moet worden. Misschien dat BMW dit op zijn conto kan schrijven.

Hoe het ook zij, BMW is in ieder geval niet van plan het wat betreft het ‘i’ submerk bij de i3 en de i8 te laten. De volgende stap in het offensief wordt, zoals Autointernationaal.nl al eerder berichtte, de i5. Dat model is primair voor gezinnen met kinderen bestemd. De i5 zal worden afgeleid van de i3 maar krijgt een verlengd platform om zo meer plek voor de achterpassagiers en bagage te creëren. Naast een 10 centimeter langere wielbasis krijgt de i5 een 15 centimeter grotere overhang achter. Daarmee moet het model even ruim worden als de Volkswagen Golf. Wijzigingen in de aandrijving zijn niet te verwachten. Dit betekent dat de elektromotor 170 pk sterk wordt. De actieradiusverhogende 2 cilinder motorfiets krachtbron krijgt in de i5 waarschijnlijk wel een hoger vermogen. De nieuwe elektrische BMW komt niet vóór 2015 op de markt. De Duitse ingenieurs hebben eerst nog een harde noot te kraken bij de constructiewijze van de carrosserie (met koolstofvezel versterkt plastic). Die voldoet op zich goed, maar de afwezigheid van een ‘actieve’ motorkap (die de voetganger een minder harde landing moet bezorgen na een aanrijding) deed EuroNCAP besluiten om het veiligheidsniveau van de i3 te waarderen met ‘slechts’ 4 sterren. BMW is daar flink chagrijnig over want onder de motorkap bevindt zich immers geen verbrandingskrachtbron. Er is dus geen risico dat de voetganger zich zou kunnen verwonden aan het motorblok. Dat EuroNCAP hier geen rekening mee gehouden heeft, vindt men bij BMW dan ook nogal kortzichtig. Ook omdat de motorkap van de i3 überhaupt te kort is om een ‘pop-up constructie’ van toegevoegde waarde te kunnen laten zijn.

Feit is echter dat de voorkant van de i3 slecht scoort wanneer die in aanraking komt met een voetganger. Hetzelfde geldt voor de plek waar de kap overgaat in de voorruit. EuroNCAP viel ook over de te harde A-stijlen. De totale score voor voetgangersveiligheid bedraagt daardoor slechts 57 procent. BMW voert aan dat de i3 dan misschien geen actieve motorkap heeft (de extra onderdelen die hiervoor nodig zijn, werken gewichtverhogend en dat was uit den boze) maar dat de elektrische auto wel verkrijgbaar is met veiligheidsverhogende systemen zoals Collision Warning en Pedestrian Warning met automatische remingreep; systemen waar EuroNCAP geen punten voor uitdeelt. Tegelijkertijd scoort de i3 op de onderdelen ‘bescherming voor volwassenen’ en ‘bescherming voor kinderen’ overigens wel goed (86 procent resp. 81 procent). De Nederlandse importeur laat weten "positief verrast" te zijn over de interesse in de i3.

Bron: Autointernationaal