Renault trekt stekker uit Fluence

Dat was van korte duur: de carrière van de Renault Fluence ZE. Anders dan de Leaf van alliantiepartner Nissan, was de Franse elektrische sedan niet bepaald succesvol. Ook in Nederland sloeg het model niet aan. Vorig jaar werden slechts 13 exemplaren van de Fluence ZE op kenteken gezet versus 462 verkopen voor de Leaf.

De Renault had last van wat in wasmiddelkringen het ‘vlek op vlek probleem’ heet: volledig elektrische auto’s hebben het vanwege hun beperkte actieradius en laadproblematiek sowieso al lastig op de markt. Met een stekkerhybride kan je veel beter uit de voeten (de Mitsubishi Outlander ging vorig jaar 8.726 keer over de toonbank). Maar het puur elektrisch karakter van de Fluence ZE is niet het enige probleem: ook zijn carrosserievorm (een inflexibele sedan) maakt hem onpopulair bij de consument in West Europa.

Renault had verwacht dat dit probleem niet zou spelen in Israël, waar samengewerkt werd met de firma Better Place. Doel was om met auto’s met verwisselbare accu het land minder afhankelijk te maken van olie uit schurkenstaten. Bij de Fluence was het uitneembare batterijenpakket tussen de achterwielen geplaatst, als een soort schot tussen de cabine en de kofferbak. Dat maakte niet alleen een neerklapbare achterbank onmogelijk, maar zorgde ook voor merkwaardige carrosserieproporties en een ietwat discutabel weggedrag.

Better Place bleek echter een doodgeboren kindje te zijn. Daarmee is de primaire afnemer van de Fluence ZE verdwenen. Omdat de gewone consument het model ook niet blieft, stopt Renault nu met de productie van de elektrische sedan in Turkije. De Fransen hebben honderden miljoenen euro’s in de ontwikkeling en productie van de Fluence ZE geïnvesteerd. Dat geld gaat nu in rook op.

Dit verhaal hoeft niet in complete treurnis te eindigen, want de Koreaanse dochter van Renault, Samsung Motor, ziet nog wel mogelijkheden voor het model. In Zuid Korea worden elektrische auto’s sterk gesteund door de overheid en dus zou het apparaat aldaar (als SM3 ZE) wel verkoopbaar kunnen zijn. Renault zal de Fluence ZE in de diverse landen waar het model geleverd is, wel blijven onderhouden.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

De belangrijkste twee redenen waarom de Fluence niet verkoopt worden hier niet genoemd.
1) Plaats accu: Voor het wisselen van de accu is voor een plekje in de kofferbak gekozen die daardoor tot het formaat van een Daihatsu Cuore gekrompen is.
2) De Fluence kan alleen met 3,7 kW geladen worden. De Renault Zoe kan maximaal met 43 kW geladen worden. Bij de meeste openbare laadpalen kan de Zoe met 11 kW laden en dus 3x zo snel.
De Samsung krijgt de lader van de Zoe en word dus veel beter inzetbaar.

Geplaatst door: Ad van der Meer op

Ik stond vanochtend op het autodek van de veerboot Crown Seaways in de haven van Oslo, oog in oog met 12! splinternieuwe Fluence’s Da’s op 1 na de gehele Nederlandse verkoop! Deze waren bestemd voor Noorwegen

Geplaatst door: Aris Bakker op
Renault trekt stekker uit Fluence - Automobielmanagement.nl

Renault trekt stekker uit Fluence

Dat was van korte duur: de carrière van de Renault Fluence ZE. Anders dan de Leaf van alliantiepartner Nissan, was de Franse elektrische sedan niet bepaald succesvol. Ook in Nederland sloeg het model niet aan. Vorig jaar werden slechts 13 exemplaren van de Fluence ZE op kenteken gezet versus 462 verkopen voor de Leaf.

De Renault had last van wat in wasmiddelkringen het ‘vlek op vlek probleem’ heet: volledig elektrische auto’s hebben het vanwege hun beperkte actieradius en laadproblematiek sowieso al lastig op de markt. Met een stekkerhybride kan je veel beter uit de voeten (de Mitsubishi Outlander ging vorig jaar 8.726 keer over de toonbank). Maar het puur elektrisch karakter van de Fluence ZE is niet het enige probleem: ook zijn carrosserievorm (een inflexibele sedan) maakt hem onpopulair bij de consument in West Europa.

Renault had verwacht dat dit probleem niet zou spelen in Israël, waar samengewerkt werd met de firma Better Place. Doel was om met auto’s met verwisselbare accu het land minder afhankelijk te maken van olie uit schurkenstaten. Bij de Fluence was het uitneembare batterijenpakket tussen de achterwielen geplaatst, als een soort schot tussen de cabine en de kofferbak. Dat maakte niet alleen een neerklapbare achterbank onmogelijk, maar zorgde ook voor merkwaardige carrosserieproporties en een ietwat discutabel weggedrag.

Better Place bleek echter een doodgeboren kindje te zijn. Daarmee is de primaire afnemer van de Fluence ZE verdwenen. Omdat de gewone consument het model ook niet blieft, stopt Renault nu met de productie van de elektrische sedan in Turkije. De Fransen hebben honderden miljoenen euro’s in de ontwikkeling en productie van de Fluence ZE geïnvesteerd. Dat geld gaat nu in rook op.

Dit verhaal hoeft niet in complete treurnis te eindigen, want de Koreaanse dochter van Renault, Samsung Motor, ziet nog wel mogelijkheden voor het model. In Zuid Korea worden elektrische auto’s sterk gesteund door de overheid en dus zou het apparaat aldaar (als SM3 ZE) wel verkoopbaar kunnen zijn. Renault zal de Fluence ZE in de diverse landen waar het model geleverd is, wel blijven onderhouden.

Bron: Autointernationaal

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Sluit nu een gratis proefabonnement af

Bekijk de aanbieding

Reacties

De belangrijkste twee redenen waarom de Fluence niet verkoopt worden hier niet genoemd.
1) Plaats accu: Voor het wisselen van de accu is voor een plekje in de kofferbak gekozen die daardoor tot het formaat van een Daihatsu Cuore gekrompen is.
2) De Fluence kan alleen met 3,7 kW geladen worden. De Renault Zoe kan maximaal met 43 kW geladen worden. Bij de meeste openbare laadpalen kan de Zoe met 11 kW laden en dus 3x zo snel.
De Samsung krijgt de lader van de Zoe en word dus veel beter inzetbaar.

Geplaatst door: Ad van der Meer op

Ik stond vanochtend op het autodek van de veerboot Crown Seaways in de haven van Oslo, oog in oog met 12! splinternieuwe Fluence’s Da’s op 1 na de gehele Nederlandse verkoop! Deze waren bestemd voor Noorwegen

Geplaatst door: Aris Bakker op