Verschillende rijders legden de route richting Oostenrijk met hun Tesla af, duizend kilometer duurt ongeveer veertien uur. De 120 kW sterke snelladers pompen in een half uur tijd voor driehonderd kilometer aan bereik in de accu – en ze staan langs de route. Er zijn nu veertien stations in Europa en het gebruik kost de Tesla-rijder niets. Maar wie nu denkt dat wintersporten met een ev exclusief is voorbehouden aan de Tesla-community vergist zich. Want ook met een Renault Zoe kom je in Zwitserland. Die rit kost wel even wat tijd en moeite – maar het lukt.
Het natuurlijk altijd grootser en meeslepender: een Amerikaan reed zijn Model S van New York naar Los Angeles, een afstand van 5.825 kilometer. Hij was zes dagen onderweg en reed van supercharger naar supercharger.
Plug-in offensief
Dan nog wat nieuws uit Den Haag: daar meldde staatssecretaris Mansveld (Infrastructuur & Milieu) dat het beter is als de circa 25 duizend gebruikers van een plug-in hybride méér elektrische kilometers maken. Er komt een stuurgroep met allemaal partijen. Het Formule E-team (zelf ook weer een verzamelgroep), RAI Vereniging, VNA, Stichting DOET, Natuur & Milieu en The New Motion mogen aanschuiven, meedenken en meepraten. Ze zetten in op meer laadvoorzieningen en sterke prikkels door de werkgever om de werknemer meer elektrisch te laten rijden.
Golf GTE
Het legioen plug-in rijders groei gestaag. Dit jaar draagt Volkswagen zijn steentje bij met de Golf GTE. Die kan tot vijftig kilometer elektrisch rijden (fabrieksopgave), waarna de 110 kW/ 150 pk benzinemotor voor het vervolg zorgt. (bron: ZERauto)