De volelektrische e-Golf staat vanaf de zomer bij de dealers en is er vanaf net geen 36 duizend euro. Volgens NEDC-gegevens rijdt hij 190 km op een volle accu – dat zijn in de praktijk dan 115 tot zo’n 135 kilometers. Tegen de NOS zei woordvoerder Jacques Geijsen namens de Nederlandse Volkswagen-importeur: "De actieradius is een probleem, je moet vaak naar een oplaadpaal en dat vreet tijd. Het is daarom nog geen alternatief voor rijden op fossiele brandstoffen. Daarnaast moet de infrastructuur die nodig is voor elektrisch rijden verbeteren. Er moeten meer oplaadpunten komen."
Benzinemotor
De plug-in hybride Golf, aangeduid als GTE, zal niet struikelen over de gebrekkige laadinfrastructuur of lange laadtijden. De 1.4 TSI-benzinemotor voorkomt dat de auto stilvalt wanneer de accu leeg is. Deze variant krijgt een prijskaartje van rond de 37 duizend euro en staat in oktober bij de dealers. Voor deze versie moeten zakelijk rijders zeven procent fiscale bijtelling rekenen tegen vier procent voor de volelektrische Golf.
Veertig euro per maand
Het Nederlandse elektrische wagenpark bestond eind 2013 uit ruwweg vijfduizend ev’s en 25 duizend plug-in hybrides. Dat impliceert dat op elke volledig elektrische Golf er vijf exemplaren van de GTE afgenomen worden. Maar sinds dit jaar geldt er een gedifferentieerde bijtelling die het plug-in rijden fiscaal iets onaantrekkelijker maakt. In het geval van de Golf GTE versus de e-Golf gaat het om drie procent meer bijtelling x catalogusprijs x belastingschaal. Dus drie procent van 37 duizend euro x 42,5 procent = 471 euro. Dat komt neer op netto veertig euro per maand. (Bron: ZERauto)