Zeker 500 miljoen euro
De fiscale stimuleringsregelingen – onder meer voor elektrische auto’s – zouden geen 125 miljoen euro maar ‘zeker 500 miljoen euro kosten’ meldde het dagblad zonder spoortje van twijfel of terughoudendheid. Het artikel meldt dit op basis van eigen onderzoek. Volgens de krant is het gemiddelde fiscale voordeel 22.180 euro per geregistreerde auto (500 miljoen euro gedeeld door 22.542 auto’s).

In zijn reactie op kamervragen stelt Wiebes dat een reservering van 125 miljoen gemaakt is voor zowel de Milieu-investeringsaftrek (MIA) als de  willekeurige afschrijvingen milieubedrijfsmiddelen (Vamil) in 2013. Maar: die regelingen beperken zich niet tot de elektrische auto’s alleen. Wiebes: ‘MIA en VAMIL kunnen worden ingezet voor een brede range van verschillende milieubesparende investeringen.´
‘Niet herkend’
En hoe zit het met die 500 miljoen euro aan gederfde belastinginkomsten door de populariteit van de elektrisch rijdende auto´s? Wiebes stelt: ‘Het in het artikel genoemde bedrag van € 500 miljoen wordt door mij niet herkend, ook niet indien zou worden uitgegaan van cumulatie van meerdere fiscale regelingen, zoals in het artikel mogelijk gedaan is.’
Overigens gelden verschillende fiscale voordelen niet meer sinds begin van dit jaar. De staatssecretaris meldt dat hij werkt aan een nieuwe belastingstructuur voor auto’s voor de jaren 2016-2019. De opties om op evenwichtige wijze zeer zuinige auto’s te bevoordelen zijn nog in onderzoek.
Da’s ook toevallig
Da’s ook toevallig… Als de Volkskrant het artikel over de (hoge) belastingvoordelen publiceert, gaan de rekensommen over drie maanden oude gegevens. De publicatie ervan vindt net plaats op het moment dat Wiebes en zijn team sleutelt aan nieuwe belastingen voor auto’s.

Bron: ZER